28 maj 2011

Extrem tornadovår

Oh man... Time flies! (Tack för kommentarer på senaste inlägg BQ, Katarina och mammaxtre!)
Vi hade en mycket kort och intensiv vistelse i Sverige, bara tre hela dagar med ett späckat schema, sen tillbaka hit igen.
Jag har inte hunnit sova ut ordentligt sedan vi åkte till Sverige och är rätt mosig i skrivande stund. En svensk Ladies Night Out ikväll har inte gjort saken bättre.

Det har gått i 180 på sistone med försäljning (många både bra och dåliga erfarenheter), skolavslutning och oväder bl.a.

Jag antar att man i Sverige hört talas om vårovädren här i USA? Det har varit helt galet mycket tornados och kraftiga åskstormar; 513 personer har dött hittills i år och det är en toppnotering sedan 1953. Den dödligaste US tornadon sedan 1947 var den som drog fram i Joplin, Missouri, i söndags. Se bl.a. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13082917.ab.

Vi hade oväder i måndags då det blåste kraftigt. Det var dock ingenting mot det vi upplevde i onsdags då vi hade en mycket kraftig åskstorm med stora hagel (ca 2 cm) som ställde till en hel del oreda (fällde jättestora träd och orsakade ett dygnslångt elavbrott bl.a.).
Några timmar senare på kvällen kom ett tornadolarm och denna gången var det en bekräftad tornado som rörde sig mot vår stad efter att ha förstört några hus i Bedford, IN. En granne såg en stor tratt sänka sig ner mot vårt område innan hon sprang ned i källaren i sitt hus. Vi satt redan och kurade i vår källare med tända ljus, chips och jordnötter och lyssnade till vår "tornadoradio" där den lokale radiomannen andfådd och med darrande röst gav de senaste tornadouppdateringarna. Det blev mycket springande upp och ned mellan huset och källaren eftersom tornadoalarmet tjöt ca 8-9 ggr på em/kväll/natt. Ja kära nån, vi är tacksamma för att vi kom helskinnade undan och har ett intakt hem (bortsett från några fasadpaneler som slets loss).

Nu är klockan sent och det är dags för mig att avrunda kvällen, med en förhoppning om att min säng är ledig (ja man vet aldrig; det har varit ett väldans nattvandrande här på sistone...).
Layla Saida!
- God Natt på arabiska!

4 kommentarer:

Camilla sa...

Fy sjutton vad otäckt med alla tornados! Och vad skönt att det inte blev några värre skador hos er och att ni är ok.
Kan tänka mig att det är något som ni absolut inte kommer att sakna när ni flyttar tillbaka till Sverige.
Nu börjaar det ju närma sig. Har ni något datum? Och viktigast av allt, du kommer väl att fortsätta att blogga när ni väl är på svensk mark?

Kram

mammaxtre sa...

Jag vet inte om jag skulle stå ut att leva med den ständiga oron över vad vädret kan ställa till med.

Idag söndag så har vi regn och rusk i Trosa. Dock ingen Tornado, tack och lov :-)

Ha det fint

Anonym sa...

Hej! Jösses vilket väder ni har där! Själv tyckte jag det blåste här i Södertälje i morse:-)
Hoppas allt är bra med er, kul att ni snart flyttar hem! Hälsa familjen
Kram My

Nena in da USandA sa...

Camilla: Nej, ovädren lämnar jag gärna bakom mig, de kommer jag inte att sakna!
Vi kommer till Sverige i slutet av juli efter en några veckor lång road trip som jag hoppas kunna blogga ifrån. Blogga i Sverige... tveksamt; det är roligt men jag har dåligt med tid här och kommer att få ännu mindre egen tid hemmavid när jag börjar jobba heltid igen. Dessutom är jag tveksam till att någon skulle tycka det vore särskilt intressant att läsa om våra liv hemma, det är ju lite annorlunda här borta sas... Men man ska aldrig säga aldrig, vi får se.. :) Kram!

mammaxtre: Det kan ju vara lite tradigt med det svenska regnandet men det är ju ofta lugnt. Här kommer ju allt så plötsligt och på en gång; jag föredrar nog det svenska långdragna, snälla regnet o de långsamma åskvädren trots allt. Det är mer lagom, liksom... :) Ha det gott, hoppas det slutat regna!

My: Haha, ja det är ju relativt men visst kan det blåsa ordentligt där med... Tack, det är bra, full fart med allt som ska fixas inför flytten men det är lite kul också. Och det ska bli roligt att få träffa er sen! Hälsa du med, T hälsar också. Kram!