06 maj 2011

Rensningskaos...

Sorry att jag inte hört av mig på ett tag men här har det varit bråda och späckade dagar. Det börjar nämligen så smått dra ihop sig för flytten tillbaka till Sverige! Vi ska visserligen inte lasta containern förrän om knappt två månader men det är massor med problem och frågor att lösa på vägen.
När vi flyttade hit var det ju inte definitivt sas utan vi kunde lämna en del i vårt hus och magasinera annat. Men nu är det verkligen finito här och inget som vi vill ha kan ju lämnas kvar.

För två veckor sedan var en besiktningsman från flyttfirman här för att uppskatta vår volym och återkom med ett "chockbesked" - vi har 19 kbm för mycket och då får inte vår bil plats som vi hade tänkt. Vi har under våra år här köpt en större soffa och en stor säng bl.a. men sen är det en massa mindre prylar också. Så de senaste två veckorna har jag ägnat den tid jag haft mellan varven med att rensa och komprimera, lägga ut säljannonser och sortera ut till garage sale resp att ge bort. Jag hade tänkt ta med finare barnsaker och -kläder för att ge bort hemma men det kan jag bara glömma nu, här är det hårdgallring som gäller!
Men jag är optimist; det är många tomma kartonger och onödigt emballage plus rent skräp som upptäckts så den osannolika volymen verkar vara just osannolik... hoppas jag...

Nu måste jag fixa upp några till-salu-saker för om en timma kommer en potentiell köpare och kollar in lite barnmöbler! Fortsättning följer...

2 kommentarer:

Magdalena and Co in US sa...

Oj, måste vara massor att göra inför flytten. Jag försökte kolla hur man gör för att ta med sig saker till USA från Sverige när jag flyttade hit. Men hittade inget bra. Hur gjorde ni för att ta med saker? Vilka anlitar ni i flytten tillbaka? När jag kollade var det så dyrt att jag inte kunde lösa det. Men ni kanske inte behöver flytta saker som privatpersoner utan får hjälp av företaget? Om du har möjlighet att dela med dig om hur ni gör skulle det vara otroligt bra info för mig som saknar mina saker i massor. Kramar från Magdalena i Ohio

Nena in da USandA sa...

Hej Magdalena,
jag har svarat dig i din blogg! :)
//Magdalena