10 mars 2012

Växthusdrömmar

Växthuset från skanskabyggvaror.se
En av fördelarna med att vara hemma i sitt eget hus är att man är fri att planera och fixa med hus och trädgård. Vi byggde vårt hus på en skogstomt och där hann vi bo 2,5 år innan vi flyttade till USA. Vi flyttade in i vårt hus med en 1-åring och en bebis på g och innan vi emigrerade hade trean hunnit födas. Mao fanns det inte så väldigt mycket tid över till att greja med tomten utöver det allra mest nödvändiga. Vi hade väldigt mycket lera och grus runt hus och garage efter att vi tagit ner skog och höjt marken något så det var verkligen till att starta från scratch. Baksidan prioriterades med gräsmatta, sandlåda och marksten till uteplats bl.a. men framsidan har varit i princip viltväxande. Nu har vi några träd där och ett lerigt lager som så småningom ska bli grund för något, som gångar, gräsmatta, buskar etc. Jag har en start för ett stenparti också.

Idag var jag ute och mätte upp en plats för ett växthus, det skulle vara så härligt att odla eget grönt. Jag har också hittat ett växthus som jag/vi vill ha och jag tog fram små drivhus på vinden för att starta en odling.
Men så gick luften plötsligt ur mig för det är så mycket annat som egentligen är mer priotiterat såsom redskapsbod, gäststugefriggis, kontorsvägg inomhus och en del andra saker... För man ska ju hinna jobba också så hur många hemmaprojekt mäktar man med egentligen? Det kanske är tre års avsaknad av trädgårdsprojekt (vi gjorde bara mindre insatser och investeringar i den amerikanska trädgården eftersom vi hyrde) som har gett oss ett uppdämt behov av att hinna ikapp här? Och sen är det så många andra måsten också...

Men man kan väl få längta och drömma om ett växthus iaf och hoppas på att kanske, kanske kan man sätta upp det i vår för så komplicerat är det väl inte egentligen, eller?
Kanske bäst att börja så lite frön i drivhusen iaf, just in case...?

5 kommentarer:

mammaxtre sa...

Växthus vore något det tänker jag som inget har.

Jag är i Trosa i skrivande stund. Ikväll köpte vi pizza på pizzerian vid Stadshotellet. De pizzorna var mycket godare än dem på pizzerian vid parkeringen vid systembolaget. Så nu vet du det :-)

Ha det gott

BQ sa...

Drömmar och fantasi är viktiga. Allt förverkligat har en gång börjat som en dröm, en idé. Börja i smått. Pröva på. Låt det sedan ta den tid det tar. Kommer tid kommer råd.
Kram från en som förverkligat några drömmar i livet men ännu har några kvar...

Katarina sa...

Vem drömmer inte om en grön oas i sin trädgård!? Men att nöjas med en start och njuta av vad som med tidne kommer upp, det är en stor njutning också..

Du kommer att bli slukad av dina odlingdrömmar och arbetet med det!

Man får ta dagarna som de kommer, vem vet,, är ni sugen på nya utlandsäventyr redan?

Ha de gott och njut av våren!

Camilla sa...

Växthus tycker jag att du ska satsa på helt klart:) Och det där på bilden ser ju väldans trevligt ut tycker jag.
Ni har ju en massa projekt märker jag, men det är ju bara kul. Ta det i er egen takt så blir dte nog bra.

Kram

Nena in da USandA sa...

mammaxtre: Vad härligt att vara i Trosa, då får du ju också njuta av den fantastiskt vackra solförmiddagen! Åh, jag får vårkänslor... och blir lite sugen på en pizza! Jag har bara prövat de som du rekommenderar, de är bra, men har tänkt testa de andra, men nu tror jag att jag avstår. Tack för tipset och ha en bra dag!

BQ: Vi hade växthus på förra stället vi bodde, så jag vet hur härligt det är med egna solmogna grönsaker och därför längtar jag lite extra, tror jag. Men vi får se hur det blir, jag tar en dag i sänder...

Katarina: Ja, man lätt uppslukad av trädgården när man sätter igång och att hålla på med den är ett väldigt bra sätt att varva ner och koppla av, tycker jag (iaf när allt bök med det tunga markarbetet etc är avklarat). Just nu är det väldigt skönt att ha landat här, men jag är satt lite i ett stand-by läge så man vet aldrig vad som händer i framtiden, det känns inte som något hinder att flytta längre. Men nu njuter vi gärna här ett tag, förhoppningsvis med ett växthus. :)

Camilla: Ja, det är miljoners idéer som poppar runt, kul men lite frustrerande ibland men man får ju ta en sak i taget och i vår takt, som du skriver, så blir det nog bra. Ha det gott, kram!