26 juli 2010

Hälsning från New York!

Här kommer en snabbhälsning från ett mycket varmt och fuktigt (fast inte så fuktigt som i Indiana) Manhattan!
De har haft extremt varmt i flera veckor och nu när vi är här ca 35. Igår em drog dock ett kraftigt regnoväder in som svalkade och dyngvåta hade vi lyckan att få tag i en tillräckligt stor taxi vid Central Parks södra del som tog oss tillbaka till torra ombyten på hotellet.

Vi är så nöjda med vistelsen så här långt; hotellet är toppen och ligger med perfekta omgivningar, fr.a. när man reser med barn, och vi har haft flera oväntade och spännande upplevelser. Vi har också "sluppit" turistfällorna, även om vi hade tänkt oss att åka till Frihetsgudinnan eller till Ellis Island, men köerna var så groteskt långa att det inte fanns på kartan att ställa sig där i hettan med småbarn. Så istället blev vi bl.a. bekanta med en svensk familj bosatt här, vilket var intressant att höra hur de upplever USA.
Igår, efter att vi döpt vår minsting (hanns aldrig med innan vi flyttade hit när hon var nyfödd) i Svenska Kyrkan här, gjorde vi en annan intressant bekantskap med uteliggaren Ben i Central Park. Han tyckte om att läsa Dostojevskij bl.a. och hade publicerat ett eget alster på Internet. När det började ösregna grävde han i sitt lilla bagage och bland flera gamla plastkassar tog han upp ett nytt, fint regnskydd som han gav till oss, vilket särskilt Alba var tacksam för; själv tog han en väl använd plastsäck. Ett fint hjärta under ett skabbigt yttre.

Nu ska vi hasta vidare, jag hoppas att kunna återkomma med bilder när jag orkat plöja igenom dem...
Ha det gott! :)

4 kommentarer:

Katarina sa...

Ha det så gott i varma NY!

mammaxtre sa...

Vad mysigt med semester i NY. Jag är avis.

Gullehjärtat sa...

Vilken härlig historia om Ben! Tog du www-adressen och kollade vad han skrivit? Man blir ju automatiskt jättenyfiken på det, tycker jag!
Och jag blir också lite avis på att du är i NY... det är snart trettio år sedan jag var där. Men någon gång ska jag dit igen, I'm sure...

m family goes västerut sa...

Tack för besöket, så härligt att se er igen!!! Fast vi var supertrötta.
Kramar från gudmor