25 april 2011

Ovädersnätter

Min nya kudde har inte kunnat hindra att jag sovit ganska dåligt de senaste nätterna pga oväder. Det värsta hittills i vår var natten mot lördag, samma oväder som drog fram med den massiva tornadon (en EF4) över St Louis, ca 4 timmar väster om oss. Vi hade "cirkulerande" moln här enligt ett meddelande och ett riktigt åskbombardemang väckte oss medan tornadolarmet tjöt.
Mellan ovädren har det regnat en massa och vägar har varit stängda pga flooding. Aprilrekordet för tornados i USA har rykt nu och den nya toppnoteringen lyder på 292 st (tidigare 267 i april 1974) men än har vi fler apriloväder på ingång, imorgon o på tisdag bl.a. Maj är f.ö. statistiskt sett den värsta månaden och i maj 2003 sattes all-time high rekordet på 543 tornados.
Nu ska kalenderbitaren dejta kudden, är så galet trött, orkar inte tänka längre... Zzzz o gonatt...

4 kommentarer:

Camilla sa...

Åh, fy sjutton vilket otrevligt väder! Och med tanke hur det har börjat så verkar det ju inte som om maj kommer att bli mycket bättre. Då hjälper inte ens bästa kudden i världen.

Kram

BQ sa...

Jag är skräckslagen! (Även jag får ju varningarna) Och detta är er sista vår over there...Vilken tur att jag inte planerade att komma i vår, detta hade jag inte klarat. Vad duktiga barnen och ni båda är! I denna tornadoallé går det ju inte att alltid bo, risken är för stor.

mammaxtre sa...

Men vilket väder ni så ofta får stå ut med. Jag skulle inte stå ut med rädslan över vädret, tror jag. I Trosa kan jag meddela att vädret varit ljuvligt under påskhelgen :-)

Ha det fint

Nena in da USandA sa...

Camilla: Nej, kudden har inte hjälpt mot åskan... :) Och det regnar så galet mycket här, fem månaders normalt regn på en månad, suck! Kram

BQ: Man vänjer sig och det är ju olika risker i olika delar av landet; jordbävning på västkusten, orkaner i söder etc. Men det är ju ännu farligare i trafiken t.ex. så jämförelsevis är det ju väldigt liten risk att råka illa ut i ett oväder.

mammaxtre: Ja, det är inte utan att vi är lite trötta på det och det ska bli ganska skönt att flytta hem till trosa. Men de långa, varma höstarna kommer jag att sakna! :)