02 mars 2010

Deklarationstider

Det var en lättnad för en vecka sedan efter att underlaget till den amerikanska deklarationen lämnats in, för den är inte att leka med kan jag lova.
Förra året var hemsk med både svenska och amerikanska familjeinkomster och -utgifter att deklarera plus massor av frågor att besvara och blanketter att fylla i (t.ex. bevis för att barnen ingår i familjen) så i år var det lite enklare. Icke desto mindre tog det flera timmar i anspråk att bara fylla i underlaget; nu ska en skattebyrå kolla på det och sammanställa och sen skickar de en rejäl lunta som ska gås igenom och godkännas.

Att deklarera i Sverige känns som en barnlek i jämförelse, åtminstone om man inte har aktie- och husförsäljningar o.dyl. som kan krångla till det.
Härom dagen var det några amrisar som frågade mig som svensk om det stämde, som de hört, att man i Sverige bara behöver signera deklarationen och skicka in den. Jag kan lova att hakorna droppade på dem när jag sa att man kan välja att godkänna den med ett sms istället om man vill...
-Wow, USA har en lång väg att gå!
Ja, det kan man ju bara hålla med om efter att ha bevittnat deklarationsstöket här, och det för en vanlig, enkel inkomsttagardeklaration... :)

5 kommentarer:

mammaxtre sa...

Varför krångla till det när man inte behöver :-) Jag tycker det är alldeles lagom att skriva under och skicka iväg.

Ha en toppenbra dag.

Camilla sa...

Ja, det kan jag hålla med om. Det verkar ha en förmåga att krångla till det något alldeles förfärligt. Många sådana saker verkar vara väldigt enkla i Sverige där man kan göra det mesta på nätet eller via sms. Kanske borde vi exportera det tänket över havet.

Kram

Katarina sa...

Ja, tänk om man ändå hade en sådan enkel deklaration! Det är bra att utvecklingen går framåt!

Jag tror att många har svettas onödigt mycket i deklarationstider.

BQ sa...

Har man 2 "näringsfastigheter", varav en med gemensamt ägande är det lite krångligare...försökte göra dekl. via Internet i fjol - men det funkade inte. Var tvungen anropa Skatteverket för förklaring som kom långt efter deklarationens inlämnande. Nu tror jag att det ska gå att fixa dom via nätet. Det HAR blivit mycket enklare men man kan ju krångla till sitt liv själv...

SweFlo sa...

Jag är väldigt tacksam att vara gift med en auktoriserad revisor... Eftersom jag har 2 aktiebolag och en massa andra "extra" ser min ameriaknska dekalration ut som en ren avhandling... Skulle nog aldrig fixat det själv!