30 mars 2010

Påkörda pungråttor


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6866178.ab
Yack, jag tror att jag kräks; läste nyss en artikel om en berusad amerikansk mans försök till hjärt- och lungräddning på en väldigt överkörd pungråtta...

Här omkring finns en hel del pungråttor (Nordamerikansk opossum), de är skygga men lever nära människor och de hänger i svansen i träden när de inte är ute och kutar på vägarna bl.a.
Jag har inte sett någon levande pungråtta ännu men det är inte sällan man ser överkörda dito och då gäller det att snabbt stänga av bilens "frisk"luftintag. Det är värre när man tar en cykeltur och närmar sig platsen för olyckan...

Det är inte för inte man kan säga att "det luktar död pungråtta" när man beskriver en otrevlig "doft" - han som försökte sig på "livräddningen" måste ha varit så dyngpackad att både omdömet och hela luktapparaten var totalt utraderade... Bläk!

(Nu luktar väl iofs pungråttan inte värre än andra trafikdödade djur men de är välrepresenterade på vägarna och eftersom de inte är någons husdjur så är det ingen som känns vid dem heller utan de bara ligger där tills de integreras med asfalten eller försvinner på något annat ovärdigt sätt.
Ovan en bild på en fin liten
levande pungråtteunge; bilden är lånad från animalpictures1.com.)

4 kommentarer:

Camilla sa...

Iiiihh! Fy fasiken vad äckligt!! Det var nästan så att kaffet kom i retur när jag läste det.
Vilken dåre alltså. Jag saknar ord faktiskt (ovanligt).

Skunkar luktar ju inte hellerparfym direkt. De känns på långt håll när de ligger överkörda som en pannkaka där på vägen. Ibland ser man dem ju inte ens, men det känns på odören att det finns/har funnits där på vägen.

Ha det gott.
Kram

Katarina sa...

Blir de stora?

Jag har nog aldrig sett dem inte då jag bodde i USA..
Ha en bra helg!

Nena in da USandA sa...

Camilla: Oj, sorry, det var inte meningen att förpesta din fikastund...
Nä fy vad trist för alla med alla överkörda djur! Affärsidé: Djurens trafikklubb med Anita och Teleskunken eller nåt så att de får lite trafikvett!
(Märks det att jag är trött nu? Godnatt o ha en bra dag!) ;)

Nena in da USandA sa...

Katarina: Jo, de blir ganska stora som biffiga råttor... Men de är skygga och nattdjur (tror jag) så man ser dem sällan, levande alltså.
Ha en skön helg du med!