02 april 2010

Fire Weather?!

Jag prenumererar på en väderservice eftersom vädret här kan ändras ganska snabbt och det kan komma varningar för tornados, hagelstormar, översvämningar etc.
Idag damp följande ner i mejlboxen:

"The National Weather Service in Indianapolis has issued a Fire
Weather Watch...which is in effect from Friday afternoon through
Friday evening.
It is not certain yet a red flag warning will be needed Friday. /.../
A Fire Weather Watch means that critical fire weather conditions
are forecast to occur. Listen for later forecasts and possible
red flag warnings."

Vad
är "Fire weather"?
Jag kommer att tänka på de fruktansvärda skogsbränderna som emellanåt härjar i Kalifornien och där elden kastar sig från träd till träd (och hus).
Så betyder det att det föreligger brandrisk pga torka i samband med varmt väder? Fast det har regnat mycket nyligen och fast det inte är så jättevarmt (ca 26 C)?
Men varför just på em? För att det är som varmast sen em/kväll? Ja kanske det. Jag har inte hört talas om uttrycket innan så jag blir lite nyfiken. Får väl googla på det.
Eller inte, för min träningströtta kropp säger att den vill gå och sova. Jag väljer att lyssna på det önskemålet och istället i utvilat tillstånd iaktta "eldvädret" imorgon om det nu blir så... Godnatt!

3 kommentarer:

Katarina sa...

Intressant! Jag var också prenumerant på väder information i min mobil, speciellt när jag var i Malaysia när tsunamin kom..

När det i dec 2006 var dags för en ny tsunami varning satt jag i en banka båt på väg mellan två öar,, Slås telefon trafiken ut, så kommer inga meddelanden fram! Det var det som hände då, telekabel mellan Kina och Filippinerna hade blivit förstörd..

Mina föräldrar försökte nå mig i 2 dagar, innan vi kunde nå varandra.

Dessa bränder ställer till stor förödelse.. det brinner ofta i Indonesien också, djungeln, men där ser man det delvis positivt, då det förnyar djungeln..

Ha en bra helg!

BQ sa...

Var det inte ett aprilskämt - det var ju 1: april...?

Nena in da USandA sa...

Katarina: Vad läskigt när man inte får kontakt, gissar att dina föräldrar hade två jobbiga dygn!
Men även om tekniken fallerar ibland så är det fantastiskt med alla info-/varningssystem som finns numera, det ökar ju chansen för att fler ska hinna söka skydd.
Och skogsbrandsförnyelse kan ju som du säger vara positivt också, det hör naturen till, fast man önskar ju att skogsbranden inte ska förnya skogen just där man har sitt hus, helst... Ha en bra dag!