06 april 2010

Påsken 2010: Väderlarm och äggjakt!

Idag njöt jag av en promenad i 29-gradig värme tillsammans med tjejerna medan sonen hade engelskalektion. Det var dock ganska kvavt och fuktigt och framåt sena eftermiddagen började himlen mörkna. När det var dags att påbörja barnens nattningsbestyr satte väderlarmet igång och totalt ljöd två "severe thunderstorm"-varningar (åskoväder med kraftiga vindar och stora hagel bl.a.) och en tornadovarning.
Oväderssäsongen har alltså börjat, helt enligt schemat som säger att tornadosäsongen i huvudsak pågår april-juli. Tack vare varningssystemet, som när det är risk för tornados bl.a. även avbryter TV-program för info, så känns det ganska tryggt. Alltså att man förhoppningsvis inte ska bli överrumplad utan har en chans att söka skydd om det skulle vara allvarligt. Risken för en tornado är väldigt liten statistiskt sett, men om det kommer en så kan det få förödande konsekvenser så man kan ju inte bara ignorera varningarna.

Barnens sänggående blev mao något förskjutet vilket kan ställa till det imorgon bitti eftersom de har varit lediga i fem dagar men ska iväg till skolan imorgon igen.
Påsklovet var roligt, tyckte de, speciellt påskafton då de fick vara med på en Easter Egg Hunt där en massa barn på en given signal rusar iväg för att plocka åt sig plastägg med gott innehåll. Storasyster var en riktig turgumma och lyckades nappa åt sig ett guldägg som visade sig innehålla vinstlotten till "det stora priset" - en jättestor påskäggspåse med leksaker och godis (såklart) samt det nya favvisgosedjuret "Affen" som sover sött bredvid henne just nu.

Jag har ingen Affen men väl en gosig kudde som väntar så det är dags för mig att önska en god natt! :)

6 kommentarer:

Camilla sa...

Vilken tur din stora tjej hade som vann en sånt enormt pris! Jättekul med äggjakt. Något att ta efter är hemma kanske..

Den där vädervarningen, tjuter det ute? Som våra larm som testas 1:a måndagen var 3:e månad du vet.
Hursomhelst är det ju ett väldigt smart system. Och tornados är ju inte att leka med.
Har det varit någon under tiden ni bott där?

Kram

Katarina sa...

Tornados, var man ju skonad från när man bodde i Sverige.

När jag bodde i Georgia, USA, så började larmet gå på TV´n. Maken tog det lugnt och gick för att ta sig en dusch! Jag blev arg på honom och sa, varför ta du det med ro och går och tar en dusch?

Då svarade han. -Man vet aldrig när vattnet kan komma tillbaka..

Det var hans erfarenheter efter att ha bott många år på Guam och i Indonesien!

BQ sa...

GRATTIS käre ELIAS på födelsedagen!! Nu är du en STOR grabb på 4 år. Trevlig bild på dig här. Fått paketet tro? Vi ringer dig strax!

Anna-Panna sa...

Hej tjej!
Long time no hear!
Här har också påsken passerat - och som vanligt är man sjukt uppäggad nu, hahaha (obs jättedåligt skämt).
Saknar dig!
Förresten - grattis ett par dagar i förskott på din födelsedag!!
Stor kram!
kollidjatuki i Svarrje (ska uttalas ungefär som en annan f.d. studiekompis skulle säga det ;-D)

mammaxtre sa...

Vad jobbigt med Tornado varning och vad härligt med värme.

Ha det bra

Nena in da USandA sa...

Camilla: Ja, äggjakten var väldigt skoj och enkel så den skulle passa hemmavid också!
Jag har lagt in en ljudsnutt på alarmet så får du höra hur det låter. (Jag refererade till dig och din blogg, hoppas ok annars tar jag bort det, säg till isf.)
Vi har inte haft någon tornado just här medan vi bott här men i somras var det en mindre längre söderut där det var en som omkom tyvärr. Ha det!

Katarina: Olika erfarenheter och olika reaktioner! Vissa märkliga beteenden kan visa sig vara ganska rationella när man får förklaringen till dem... :)

BQ: Grattistack!!!

Anna-Panna: Kollidjatii l-Aziza!!! Vad ROLIGT att höra av dig! Och jag har tänkt mejla miljoner gånger men klarar knappt av att hålla min masskommunikativa blogg vid liv, har ju tre små tidstjuvar hemma! Men jag ska försöka få loss de där tummarna...
Tack för grattishälsning - ta hand om dig och de dina så hörs vi!
Kathir min al-kurum (eeh... ja, du fattar!) /Kollidjatuki fi l-amriika Madjda

mammaxtre: Ja, värmen har en kallblodig person som jag uppskattat mycket! Ser fram emot att den kommer tillbaka igen... Ha det!