08 april 2010

Våruppdatering

Vi har fått lite svalare väder nu men temperaturerna vi har njutit av i en vecka har varit ovanligt höga, det talades om värmerekord för perioden.
Med värmen drog växtligheten igång med fantastiskt vacker vårblomning så den kanske håller i sig lite längre nu när det inte är så varmt. Överallt ser man prydnadspäronträd som är översållade med vita blommor; bl.a. på Washington St i centrala Columbus lyser det vitt från alla träden som kantar gatan.
Ett annat träd, som jag inte vet namnet på, har fullt av små cerisefärgade blommor som lyser upp i skogar och trädgårdar.

Ett ytterligare vårtecken är vår lilla fågel som kommit tillbaka till sitt bo högst upp i ytterhörnet på vår "furstukvist". Det gör att vi inte gärna använder den så mycket just nu så att hon får ruva i fred, men inom kort kläcks äggen och ungarna är ute ur boet på 2-3 veckor så det är en temporär situation. (Jag ska ta en bild vid tillfälle, just nu vilar hon och jag vill inte störa.)
Roligt att hon kom tillbaka, tycker vi!

I går kväll hade vi åska men inget allvarligt oväder så alarmet var tyst den här gången. Jag fick en fråga från Camilla om hur det låter och nedan finns en liten inspelad snutt från måndagens oljud. Efter att ha stått utomhus en kort stund blev jag alldeles lomhörd för ljudet är fruktansvärt starkt när det är fara å färde.

Nu är det mest fara att jag inte hinner med mina "måsten" som jag skulle göra när barnen är i preschool så det är bäst att jag sätter punkt här. Over and Out!

4 kommentarer:

Katarina sa...

Njut av våren!

Camilla sa...

Vilket oväsen! Inte undra på att du nästan blev halvdöv:) Men en väldigt bra funktion så att allas uppmärksamhet väcks.
Inga problem med att du länkar till mig, det går så bra så.
Ha det nu gott.
Kram

BQ sa...

GRATTIS till VÅREN! Och GRATTIS i dubbel bemärkelse! KRAMAR!

mammaxtre sa...

Trevlig helg önskar jag dig. Njut du av våren du har hos dig. Här hemma har vi skitkallt. Inte avis alls, åh nej, inte alls....