09 juni 2010

Frustrerande visumansökan i nattmörkret...

Vi har precis lagt ner jobbet med att fylla i visumansökan online där det krånglade så att en del av jobbet fick göras om och om igen...
Våra visa går ut i sommar och om vi vill åka till Sverige måste vi förnya dem i Stockholm, annars kommer vi inte in i USA igen. Dessvärre är det en hel vetenskap att sätta sig in i allt och även om vi gjorde ansökan för första gången för två år sen så är en hel del omgjort sen sist. Till det bättre, sägs det, vi får väl se i slutänden om vi någonsin blir klara... Fast vi förväntar oss att få en del hjälp med några uppsatser som ska skrivas så det ska väl gå vägen till slut.
Men innan vi har gjort onlineansökan klar kan vi inte boka ambassadtid och iom det kan vi inte heller boka våra biljetter hem mer än preliminärt, så det blir till att ligga i om vi ska ha en sportslig att komma hem innan höstkylan slår till...

Klockan är snart ett och mörkret och tystnaden råder. Ett åskoväder är eventuellt på ingång så det lyser kanske upp natthimlen här vad det lider. Tills dess får mina nyinköpta kitschiga lampor lysa upp tillvaron en stund...
Jag stötte på dem i en butik här och tyckte att de var oemotståndliga! Den stora är min favvis och den rosa föll förstås A för, men jag förstår henne för den är cool och välgjord. :)

Nu ska jag dock släcka ner här, måste hinna ladda batterierna lite också för den förväntat intensiva morgondagen då jag mellan varven ska försöka hinna svara på alla miljoner visumfrågor fem gånger, en gång för varje familjemedlem...
Önskar att vi hade haft grönt kort istället, det hade underlättat tillvaron! Men jag får nu istället nöja mig med att gå och lägga mig och drömma om att jag har ett...
Godnatt alla goa bloggläsare! :)

5 kommentarer:

Katarina sa...

Lycka till med ifyllandet av alla ansökningarna för familjen! Hoppas det ska gå vägen snabbt så ni kommer hem till Sverige i sommar!

Nena in da USandA sa...

Katarina, tack för peppning! :)

BQ sa...

Den stora lampan är häftig och även min favorit - men jag hade nog inte vågat köpa den...A har den mer sansade varianten som alltid kan placeras.

mammaxtre sa...

Jag vet av erfarenhet vad som krävdes för att åka till Ny på sem. Kan förstå hur krångligt det måste vara med visumsansökningar.

Ha det gott och hoppas det går som smort med ifyllandet av alla blanketter.

Nena in da USandA sa...

BQ: Den svarta lampan kanske kommer att passa i vårt troligtvis svart/vita kontor när vi flyttar hem till Sverige, om jag lyckas byta ut sladd etc så att vi kan använda den. Isf får du njuta av den där! :)

mammaxtre: Ja, krångligt är bara förnamnet... :) Men vi har lyckats fylla i för oss vuxna; nu tar vi sats för att orka fylla i barnens, men de är förstås lite enklare.