28 juni 2010

Blixtar i massor


Igår kväll och i natt hade vi åskoväder igen, men även om det var rejält så var det inte lika kraftigt som natten mellan fredag och lördag för en dryg vecka sedan.
Jag vaknade flera gånger av att det blev alldeles vitt för ögonen, trots att jag blundade, och inom en sekund så brakade det till så att hela huset skakade. En av de nära blixtarna träffade ett hus några hundra meter bort i ett område där husen ligger ganska tätt. Som tur var blev ingen skadad men man kan ju tänka sig att det var en traumatisk händelse både för den drabbade familjen och deras grannar.

På lördagsmorgonen när min klocka ringde i ottan åskade det fortfarande och regnet öste ner. Det kändes ju inget vidare eftersom jag skulle cykla Girlfriend Ride tillsammans med ett gäng grannar och väderprognosen såg fortsatt dyster ut. Jag tog Gary (MTB:n) och åkte knölade ner en regnjacka i bakfickan, men det gjorde jag i onödan för väl på plats så blev det kalasväder, soligt och klarblå himmel!
Det blev en väldigt trevlig cykeltur, även om det inte gick blixtsnabbt, och arrangemanget var mycket bra organiserat med underhållning och generösa mat- och dryckbord på flera ställen längs rutten.

Nu ska jag och barnen åka och kolla på en helt annan blixt, nämligen en bil... Jag önskar mig själv lycka till att åka med tre barn; har inte glömt den extremt jobbiga bilaffären när vi köpte Saaban och A o E var mer vilda än tama och vi tog första bästa bil (som tur var visade den sig vara bra...). Men det är ju nästan två år sen nu och de har blivit lugnare, fast nu har vi ju en till som röjer runt... *Gulp!*

4 kommentarer:

Camilla sa...

Vilken tur att det inte var ert hus som blev träffat av blixten och började brinna. Men man ska ha respekt för åskväder. Som du vet så är det ju inte direkt mitt favoritväder.

Vad blev det för bil den här gången? Själv håller jag mig till min Saab och det kommer nog att bli en nästa gång också. Gillar den skarpt måste jag säga.

Trevligt att cykelrundan blev trevlig och utan regn.
Har ni planer på att åka över pölen i sommar eller stannar ni i USA?

Ha det gott.
Kram

mammaxtre sa...

Otroligt väder ni har over there...

Hur vänjer du dig, det undrar jag.

Ha det gott

BQ sa...

H och jag häpnar över hur huset bara tycks ha blåsts ur och väggarna ramlat ut. Vi oroar oss för er och kan bara hoppas på Guds försyn. Tur att det bara är är ett år kvar!

Nena in da USandA sa...

Camilla: Ja, man får vara glad för det även om man lider med den stackars familjen som blev drabbad. Med tanke på hur väldigt kraftiga åskvädren så får man vara tacksam för att det inte händer så ofta att blixten drabbar oss människor...
Det blev en Ford, känns bra med ett märke som är vanligt också i Sverige med tanke på sevice mm. Annars är jag svag för Dodge men de har glesare med ställen. Vår Saab, köpt här, tar vi också med hem för vi är så nöjda med den och den känns som ett säkert kort hemmavid! :)
Vi åker till Sverige om en månad förhoppningsvis men vi väntar fortfarande på biljettbekräftelse. Måste hem o förnya visat men ska turista lite här innan.
Ha det, kram!

mammaxtre: Man vänjer sig som tur är; i början tyckte jag att det var jätteläskigt men man lär sig lite att tyda vädret och hur man ska göra om det brakar till, plus att det är mycket info. Men jag kommer alltid att ha respekt för det för det är otroliga krafter i rörelse när det drar igång och vi har ju hittills inte behövt uppleva det värsta, typ orkan och tornados. Den erfarenheten slipper vi gärna...
Hoppas att ni fortfarande har bra väder därhemma - ha en bra dag!

BQ: Om ni visste hur kexiga, tunna, husen byggs här så skulle ni som jag vara mest förvånade över att en del av huset faktiskt fortfarande står kvar... Brandkåren gjorde ett styvt jobb!
Men oroa er inte, det händer så sällan nåt och det är ju statistiskt sett större risk att man råkar ut för en trafikolycka tex. Vi trivs jättebra här men längtar hem också, det är lite kluvet...
Hälsa H - kramis!