07 april 2011

Fast i den amerikanska administrationen...

Long time no hear... sen vi kom hem har vi haft kyla, värme (+25C), kyla och snö, värme igen och så några åskoväder däremellan, sjuka barn etc, mao en vanlig vår so far.

Vanlig med ett undantag: jag har inget körkort!
För en vecka sen skulle jag förnya det då det gick ut - en enkel process i vanliga fall. För T gick det smärtfritt men för mig, som har ett förnamn före mitt tilltalsnamn, gick det sämre. De hade uppdaterat systemen på fordonsmyndigheten och mitt pass och visum matchade inte mitt Social Security Card som bara hade mitt (svenska) tilltalsnamn.
I korthet åkte jag till S.S. Administration där de vägrade att lägga till mitt första namn, trots att det står på körkort, pass, visum etc. Det enda de tittar på är en lapp man själv fyller i när man kommer in i landet, I-94, och där hade jag skrivit mitt vanliga förnamn...
Fick leta (ingen myndighet verkar se helheten) mig vidare till Homeland Security i Indy, hamnade på USCIS (typ immigrantbyrån) som hänvisade vidare till US Border and Customs Protection där de sa att de kanske kunde hjälpa till om jag faxade in uppgifter och sen skulle de ringa mig nästa vecka för en ev intervju. Eller så kunde jag riva ut I-94 och skicka till någon annan myndighet och be att de rättade till namnet. Under tiden de administrerar ärendet skulle jag vara utan giltigt körkort och inte kunna lämna landet...

Vad göra? Den här veckan har maken fått skjutsa, hämta och handla och det funkar inte i längden (plus att det är ganska jobbigt att inte kunna köra bil i en omgivning där det inte finns någon kollektivtrafik öht och att cykla med tre småbarn när det inte finns cykelvägar... I don't think so).
Snabbaste och billigaste lösningen: jag åker till Mexiko - idag! Så nu ska jag packa min enda väska (handbagage!) och göra mig redo för att T ska komma förbi och skjutsa mig till flygplatsen. Känns konstigt att packa utan att behöva fundera på skötväska, snacks, sagoböcker, extrakläder mm, men väldigt befriande att bara behöva tänka på sig själv i stressiga säkerhetskontroller etc. Nu hoppas jag bara att detta löser mitt problem nästa vecka!
Vi höres... Adios Amigos!

1 kommentar:

BQ sa...

LYCKLIG RESA!!