27 juli 2011

Från Los Gatos

I natt kom vi till Newark efter en lång och jobbig resa från San Francisco, kraftigt försenade. Vi orkade aldrig åka in till New York (Manhattan) idag som planerat utan blev kvar på hotellet på New Jersey där vi har badat i utomhuspoolen och ätit på Applebees och Starbucks härintill.

Vi längtar hem nu och ser fram emot att sätta oss på planet onsdag em, även om det aldrig känns särskilt kul att anlända till Arlanda kl 07:15 när barnen sover tungt sedan ett par timmar tillbaka och man själv knappt fått en blund i ögonen pga den korta natten...

Men det är inte utan att vi saknar vår sista vistelseort Los Gatos och vår kära familj där. Det var så mysigt och vi har fina minnen därfrån.
Mexikanska favoritrestaurangen Andalé t.ex. med sin härliga bakgård där man kan njuta av den goda maten.
Gabbis var mer imponerad av den nyöppnade Applebutiken där hon hittade en dator fullmatad med barnprogram. Hon fick tom åka med dit en andra gång eftersom hon tyckte att det var så roligt att köra dator på plats i Silicon Valley...


Överhuvudtaget är det mysigt att promenera i Los Gatos och kolla in alla fina hus och butiker längs huvudgatan Santa Cruz Avenue.
Apropå fina butiker förresten så finns det ett område i grannstaden San Jose som heter Santana Row och där är det fullproppat med flashiga och exklusiva butiker och trevliga restauranger. Min faster Z och jag fick en härlig tjejdag med god mat och lite shopping där, den sista på amerikansk mark för min del för denna gången, sedan fanns ingen mer plats i väskorna... :) En sak som slog mig var att de flesta var slanka och välvårdade (dessutom snyggt klädda); jag tror inte att jag såg en enda överviktig vid det här besöket, däremot en hel uppsjö cyklister och joggare. I Columbus var det mer tvärt om.
På Santana Row förresten bor bl.a. det svenska hockeyproffset Douglas Murray  som spelar i San José Sharks, kan tänka mig att han har det bra i det behagliga klimatet och den trevliga omgivningen. 


En dag tillbringade vi på Happy Hollows, en härlig park för barn med både djur, diverse åkattraktioner och lekplatser. Innan vi kom dit lunchade vi i Little Vietnam och vi var de enda västerlänningarna så långt ögat nådde. Senare fick vi reda på att vi hade besökt en av de farligaste platserna i San Jose men på dagen verkade det iaf kav lugnt.

Idag pratade jag med min faster och hon sa att Bo, deras Grand Danois, gick och hängde med huvudet; det hade blivit tomt efter oss.

Snart lämnar vi ett tomt rum efter oss här med men först ska vi få oss lite mer nattsömn än vi fick natten innan, har vi tänkt.
Good Night from New Jersey!



Bo hemma i trädgården med kompisarna Gabi och Alba.


Kusin R:s söta lilla Haley, barnens favvis, fanns alltid i närheten... (Fotograf: Gabi)

2 kommentarer:

Camilla sa...

Vilken härlig resa ni gjort innan det är dags att återvända till hemlandet.
Jag har följt resan hela tiden:)

Måste säga att bilden med Bo och tjejerna var kul. Vilken bjässe till hund!

Hoppas nu att resan hem går bar utan förseningar. Nattflyg till Sverige är ju aldrig en hit. Man är ju helt slut när man väl kommer fram. Jag körde hem från Arlanda en gång efter att kommit hem från USA. En resa på sisådär 6-7 timmar. Kan säga att det gör jag aldrig mer om.

Kram

BQ sa...

Oj, så kul med Bo! Förstår att han hänger med huvudet sedan de söta tjejerna försvunnit...Om 2 tim landar ni i Sverige. VÄLKOMMEN HEM!!