01 september 2010

"Doggy Bag"

Idag avnjöt jag en lunch hemma, favoriten Southwestern Quesadillas från Chili's. Det var inte hämtmat utan rester från gårdagens besök på restaurangen.
Om man inte orkar äta upp jätteportionerna som ofta serveras på restaurangerna här så blir man vanligtvis tillfrågad om man vill ha en "box", dvs ta med sig resterna hem. Om det är mat som blir bra att värma upp igen så tackar jag ibland ja om jag ändå tänkt luncha hemma själv dagen därpå.

I Sverige skulle man ju inte drömma om att be om att få ta med sig resterna hem, men egentligen är det konstigt att det är så; Sverige är före USA i miljötänk, återvinning etc medan man i konsumtionslandet USA generellt är ganska slösaktiga och bekymmerslösa när det gäller miljön. Borde det inte vara självklart att ha möjlighet att ta vara på restaurangmaten i Sverige också? Stod det inte på mjölkförpackningarna i somras att 1/4 av all mat slängs (alltså inte bara restaurangmat utan totalt, om jag minns rätt)?
Fast vid närmare eftertanke så är väl just restaurangportionerna i Sverige oftast så blygsamma att de lätt slinker ned vid själva besöket... Men ändå, möjligheten borde kanske vara självklar vid behov.

Funderingar i kvällsmörkret i varma Columbus men nu ska jag boxa morgondagens luncher till kidsen, dock ej rester... Ajöken!

6 kommentarer:

Gullehjärtat sa...

En enda gång har jag faktiskt frågat efter en "box". Vi var på Tatung - du vet kinarestaurangen vid Bantorget - hela familjen, och det blev sjukt mycket över. Det var inga problem alls att få det överblivna i vanliga hämtmatslådor! Men annars har du verkligen rätt... portionerna här hemma är oftast mikroskopiska och inga problem att få i sig vid ett och samma tillfälle.

m family goes västerut sa...

Jag ska fråga nästa gång vi äter ute, haha. Men hjälp vad det blir sällan här. Mycket annat också. Det är verkligen ett helt annat liv M hos dig gumman. Men ändå känns det mysigt att vara hemma i Sverige. Hoppas vi kan prata live snart. Kram o puss!

BQ sa...

Kloka funderingar. Jag har faktiskt frågat någon gång efter en box á la USA. Det gick bra. Så försök när du kommer hem om det råkar vara rikligt (vilket bara händer på Kina-restauranger o dyl.)
Men jag kände mig som en snålis...sa nog att det var till hunden(!). Borde jag ha sagt katten V?

Katarina sa...

I Sverige är portionerna så att man kan äta upp maten men i USA är de ju inte precis för en person,, så doggy bagen har sin plats..

Nena in da USandA sa...

Gullehjärtat: Det är ju toppen om man kan få det i hämtmatslådor, men undrar vad de sagt om de inte hade erbjudit hämtmat också? Kanske vore kul att testa på en finrestaurang med småportioner och säga att man bantar o vill ta med sig resterna för att ha till nästa måltid... Hehe, nä jag tror inte att jag skulle våga det i Sverige! Kram!

m family: Ja, jag tänker mer och mer på vad annorlunda det är hemma och vad mycket jag kommer att sakna när vi flyttar tillbaka... Men det är skönt att höra att du ändå tycker att det känns mysigt att vara i Sverige igen och det känns bra att ni finns där när flytdagen kommer. Vi måste höras snart!!! Kramar i kubik! :)

BQ: Haha, jag tror inte att de hade gått på att katten ville ha kinamat! Hundar äter väl det mesta, men katter... Bra att det gick att få en box istället för att bara slängas. Kramis!

Katarina: Så sant, portionerna är ofta så groteskt stora så ingen "normalt" byggd person kan väl egentligen förväntas äta upp allt. Jag vet många som alltid tar med sig halva portionen hem från vissa restauranger. Önskar att de hade varit lika generösa med mängden från vår favvis take out-sushirestaurang; det kurrar redan i magen efter kvällens middag...
Ha det!

mammaxtre sa...

Jag håller med dig om att det är bra att få ta hem maten man inte äter upp. Trots allt har man betalat för maten redan.