01 december 2010

Påslogik...?

När jag handlade mat på JayC härom dagen tillfrågades jag som vanligt om jag ville ha gallondunken (ca 4 liter) med mjölk i en plastpåse eller inte och jag tackade nej. Den som packade påsarna satte på ett grönt tack-klistermärke som upplyste om att en plastpåse sparats.
Väl hemma var det en förbryllad JayC-kund som packade upp plastpåsarna som i vissa fall bara innehöll en enda vara (och det var inte typ ägg, kladdiga kycklingfilépaket etc) och inte riktigt kunde förstå logiken i påssystemet.
Kunde de inte bara skippat klistermärket och sparat lite på resurserna för papper, klister och tryckfärg också...? :)

5 kommentarer:

Camilla sa...

Jag avskyr att man får 1 miljon påsar när man handlar i landet over there. Och oftast bara 1 grej i. De borde tillverka bättre påsar som vi har här så att de får i lite varor. Det är sånt slöseri. Dessutom är ju påsarna så tunna att de inte går att använda till något vettigt alls.

Kram

Maria i Falun sa...

Det är så häftigt att läsa om din vardag och hur de lever i det stora landet. Mycket man kan undra över

Fru Björnsson sa...

Här på ön så får man ett stort antal med små påsar när man handlar, nästan varje sak ligger i en egen liten påse, påsar av usel kvalite!
mvh
Fru Björnsson på ön
www.srilankainmyheart.blogg.se

m family goes västerut sa...

Kan du inte ta med egna nästa gång? Viosst har WalMart börjat med lite recycling tänk och har stadigare kassar man kan köpa? Eller var det bara i min önskedröm??
Puss på er!

Nena in da USandA sa...

Camilla: Js, de är helt värdelösa! Jag hörde om nån delstat där man tog 5c betalt för varje påse så det kanske peppar kunderna till att hålla lite koll på hur många man får. Jag använder f.ö. mina till soppåsar då vi har har små soptunnor (får tömma ofta...).
Ha det bra, kram!

Maria: Hej min vän, kul att du hänger med! Tack för ditt mejl som jag fick för lääänge sen, jag blev så glad och även för den glada nyheten! Jag svarade inte på en gång för jag skulle skicka en grej med posten men har inte tagit mig dit ännu... Men jag hörs av snart - ha det gott! :)

Fru Björnsson: Vad trist att höra att det slösas på andra håll i världen också! Man undrar varför? Vem uppskattar att få alla påsar och varje påse kostar ju nåt litet för affären också...
Tack för din kommentar, ska kolla in din blogg också! :)

M family: Nejdå, det var inte bara en önskedröm; WalMart, Target, Sams Club m.fl. har miljökassar man kan köpa och jag har köpt det också på nämnda ställen, men sen gäller det att komma ihåg att ta med dem också... Vilket jag inte gjort, förutom på Sams där man ju inte får några och har man stått och packat i bilen pryl för pryl så är det lättare att komma ihåg kassen till nästa gång (eller så köper man nya, jag har några stycken nu, haha).
Stor kram!