16 februari 2010

"Snow Days"

I förra veckan stängdes skolan på tisdagen pga snöfall men då det inte var så mycket som kom så kunde skolorna öppnas på torsdagen igen. Det var tur för i G:s klass skulle de ha Valentine's Tea då barnen bjuder sin gäst på fika (Lillis bjöd bara sig själv, men ändå) för att därefter lämna ett Valentine-kort (med eller utan godis) i de 18 kompisarnas resp Valentine-boxar.
Succé såklart när lådorna vittjades, för här sparas det inte på sötsakerna...

Dagen efter var det dags för Valentine's Tea i storasyskonens klass. De hade bjudit in varsin gäst (varav jag var den ena), sjöng, bjöd på fika och gissade vem som var deras resp Secret Valentine som de fick kärlekskort och något mumsigt av.

Idag måndag var det dags för en Snow Day igen och den här gången har vi faktiskt blivit insnöade. Det har kommit så pass mycket att t.o.m. en svensk väljer att ställa bilen om man inte absolut måste ut (typ för att jobba), men så tar det också väldigt lång tid innan de plogar (vi har inte haft någon plogbil här ännu) och i kombination med obefintliga vinterdäck så valde jag och barnen att ha en mysig dag hemmavid.
T berättade för några kollegor på jobbet att det i delar av Sverige kan vara snö i ett halvår. Då var det en som undrade om skolorna var stängda hela vintern... :)

Nu ska jag tänka på refrängen och fundera lite på vad vi ska hitta på imorgon då skolorna kommer att vara fortsatt stängda. Pulkaåkning, pyssel eller stämpelkurs... Kanske hinner vi med allt? Vi får se. Godnatt!

6 kommentarer:

Katarina sa...

Man är väl helt enkelt inte rustad för dessa snöoväder.

Jag är uppvuxen i Kiruna, vad jag kommer ihåg har skolan aldrig varit inställd pga dåligt väder, som typ storm och snö.

Det var bara att pulsa på i djupsnön när det ej var plogat. Sockarna och skorna satte man på elementet, så hade man tur var de kanske torra när man skulle till bamban, dvs. skolmatsalen.

Ni får passa på att mysa hemma istället dessa dagar!

BQ sa...

Jag är uppvuxen i Dorotea. Varken hemma på byn eller inne i samhället var jag med om någon inställd skoldag pga av snö eller kyla. Men vi hade ibland på vintern "skurlov" och "pärlov" på hösten.
Det senare var det meningen att barnen skulle hjälpa till under (men jag behövde aldrig...)det förra var tanternas knäskurande av trägolven i skolan.
En gång (tror det var vintern -56) när jag gick realskolan och termometern visade -52 C (!) tyckte inackorderingstanten att jag och kompisen i klassen under skulle ta en taxi våra ca 2 km till skolan. Det gillades inte av rektorn (Kajsa Berglunds morfar) som den enda gång jag kan minnas visade sitt missnöje...Han kom nog på cykeln som vanligt. Om han undantagsvis satt på sig någon mössa kommer jag inte ihåg.
Ha det gott i Indiana-vintern! Nu ska jag ut och röja de snödrivor som jag inte orkade med sist.

BQ sa...

PS Vilken fin och PEDAGOGISK Valentin-tavla! Upptäckte den ordentligt vid förstoring.

Nena in da USandA sa...

Katarina resp BQ: Ojojoj, om jag berättar för amrisarna här om hur det kan vara i norra Sverige skulle de nog inte tro mig... Förutom att det är Snow Days, som bl.a. beror på dålig beredskap, så pratar de om "Hibernation" eftersom de faktiskt inte gärna är ute under vintern om de inte måste. Inte ens en härlig vinterdag med torr, fluffig snö som idag...
Trist för dem, tycker deras svenska granne...

mammaxtre sa...

Jag kan inte förstå varför de stänger skolorna för snö. Skulle aldrig hända här. Och snö det har vi, massor....

BQ sa...

Nu har HePe kompletterat med följande upplysning apropå vintern och skolan: när han var 7 år och började skolan i Örnsvik 1 aug 1934 så pågick HT till första dagarna i dec. Sedan blev det vinterlov tills VT började 15 feb (pågick till 20 juni). Detta pga dåliga vägar där barnen gick till fots eller på skidor (H hade 7 km till skolan). Men under vinterlovstiden för de mindre barnen utnyttjades skolan till fortsättningsskolan (under 2 vinterlov) för de stora barnen som haft varannandagsläsning i 7 år.
Detta kan ju vara av intresse för sena tiders barn.