09 februari 2010

Väder för svenskar och vintermaskar...

Idag hade vi ett vackert vinterväder och jag passade på att gå en sväng med Lillis medans Mellis hade engelskalektion hemmavid och Storis var i skolan.
Snön har denna omgång legat sen i lördags men det var alldeles orört på gångvägarna. I princip ingen amerikan här är ute och går på vintern, när man tar sig ut så är det med bil och hundarna kan rastas från altanen på den egna tomten. Det var flera bilister som körde förbi och råglodde på mig; de undrade säkert vad det var för en oansvarig morsa som drog ut i kylan med sitt stackars barn... som sov som en stock i det härliga vädret.

Själv blev jag förvånad när min väg korsades av en daggmask som kröp på snön; jag trodde att de höll sig under marken så här års?? Sen kom en maskpolare krypandes den med och "djurvän" som jag är så gav jag dem lift en bit så att de fick borra ner sig i leran under ett träd där solen smält marken bar.
Hemmafruns actionfyllda dag alltså... :)

Nu ska jag göra hyfsat tidig kväll för nu är en ny snöstorm på intågande och jag är nästan hundra på att skolorna blir stängda imorgon.
Och är det stängt så blir det inget MOPS eller andra skojsigheter och då är jag instängd med mina tre busar, så energidepån behöver fyllas på så mycket som möjligt... Ajöken!

5 kommentarer:

Sara Mårtensson sa...

Hej!

Tack så mycket!! :-)

Men så härligt att ni har snö! Men så annorlunda allt verkar.. Blir inte barnen som galna och springer ur huset när de ser snö hos er? Eller får de inte gå ut för föräldrarna?
Men det var ju skönt att du och maskarna fick ha gångbanan ifred ;-)
Kram på dig! / Sara

BQ sa...

För masken var du nog som Guds finger då räddningen kom - om man tänker sig en människa i en mirakelräddning...
Tänk att det var DÄR på den orörda gångbanan som jag talade med dig!

Jenny sa...

Men visst är det rätt äckligt med folk som bara släpper ut hundarna i sina trädgårdar!? Här hos oss är det jättevanligt att man har en hund som man aldrig promenerar eller motionerar, men gräsmattan i trädgården är full av gula kissfläckar... Blä. Härligt att ha barn där och leka också, hu! Såg ut som en jättehärlig vinterpromenad i alla fall! Och tur för maskarna att du kom :-)! Kram!

mammaxtre sa...

En vinterpromenad som kan vara så uppfriskande och härligt på alla sätt och vis. Vilka tråkmånsar!

Ha det gott

Nena in da USandA sa...

Wilda Stenlyckan: Det är lite olika, några få ser man ute men de är ofta inte så bra klädda. Och de flesta är inte ute alls när det är kallt och snö, en del har inte ens en vinterjacka (fast det behöver inte bero på att de inte har råd)...

BQ: Masken tyckte nog att det var mest läskigt...

Jenny: Ja, det är bara för himla äckligt! Jag fattar inte att de kan *urk!*

mammaxtre: Jag passar på att gå på vagnspromenad så fort jag har chansen, det är så avkopplande!