07 maj 2010

Indianas primärval

I tisdags var det primärval i Indiana och inför valet har kandidatskyltarna stått som spön i backen, bokstavligt talat.
De röstberättigade medborgarna fick ett ark att fylla i med vilka personer de ville rösta på till div. poster inom sitt County (en administrativ enhet ung. kommun el. län inom en delstat) såsom County Clerk, County Assessor, County Prosecutor m.fl. ämbeten.

Man röstade även fram kandidater till Senaten. Denna gången framkom kritik på att det var svårt att avgöra om det var en republikan eller demokrat som stod bakom namnen på valskyltar mm. En som dock var väldigt tydlig med var han står är Richard Behney som kandiderade till Senaten som Boldly Conservative! Men budskapet gillades bara av 4% av väljarna så han går inte vidare.

En som däremot lyckades i denna valomgång var John Layton som blev demokraternas sheriffval i Marion County (Indianapolis) men så hade han också en slagkraftig reklamfilm som visades dagligen på de lokala nyheterna.
Visst har de en härlig stil här, lite som Vilda Västern! :)



Bilden på John Layton samt filmen kommer från http://www.laytonforsheriff.com/
Valresultaten hittas på Fox59 för den intresserade.

1 kommentar:

BQ sa...

Intressant! Har via BBC World fått fortlöpande rapporter om valresultatet i Storbritannien.
BBC är den utlandskanal som jag följer mest, därefter CNN och CCTV. Världen krymper. I G har jag stora snödrivor runt huset (utom södergaveln) så vårstädning som jag tänkt mig är lite svårt...Har monterat min nya soffa i stället. Ett tungt och knepigt jobb. Men det blev bra till sist. Så nu kan jag sitta i den och titta ut över världen från min Lapplands-horisont.