05 maj 2010

Pricken på PromptMed

Igår morse när jag vaknade och trött tittade på min spegelbild i badrummet så var det en inverterad prickig korv som stirrade tillbaka! Alltså, jag var helt rödprickig! Ingen feber eller så men på kvällen när T kom från jobbet åkte jag till PromptMed, denna fantastiska service som jag först nyligen upptäckt efter tips från en väninna (- Tack L!). Det är en läkarstation med generösa öppettider och drop-in; perfekt när man har barn och hämtningar mm att tråckla ihop tider med.

Jag, som hittills aldrig lidit av någon allergi, fick diagnosen drug rash (medicinutslag, dvs allergi), iaf mot just den sort som jag ätit i över en vecka och nästan var klar med. Men jag har hört att penicillin de har här är "starkare" än de hemma i Sverige och det är tydligen ganska vanligt med allergiska reaktioner.
Dock lider jag av sprutskräck, men inser att det inte alltid går att undvika sticken så jag gick med på att få en steroidinjektion. Den gjorde inte ont, först... sen efteråt gjorde det apont och jag höll på att svimma plus att jag knappt kunde gå på ena benet dit steroiderna spridit sig...
Jag fick med mig ett recept så att jag skulle kunna fortsätta behandlingen hemma, men till min lättnad så är den i tablettform.

"Vill man bli fin får man lida pin" heter det ju men det fina väntar jag på fortfarande och kan rapportera om att jag har ännu mer prickar överallt nu, fast i ansiktet är jag tack o lov bara röd. Men pinan fortsätter för nu ikväll kliar det otäckt, ungefär som när man bränt sig i solen och på kvällen är varm och det skaver o klåar... Buuuh från Pricken...

5 kommentarer:

mammaxtre sa...

Oj vad trist och tråkigt. Hoppas medicinen skall hjälpa.

Katarina sa...

Aha, intressant! Min L. har varit till läkaren igår pga av hudutslag, han avslutade sin antibiotika kur för 2 dagar sedan,...

Hoppas dina utslag försvinner!

Nena in da USandA sa...

mammaxtre: Tack!

Katarina: Ojdå, hoppas att han har fått bra hjälp så han blir av med dem. Inte roligt och extra jobbigt när det är riktigt varmt som jag antar att ni har hos er.
Thanx! :)

BQ sa...

Nena,har du glömt allergin när du skulle flytta tillbaka till Malmö?
Hoppas du blir fin snabbt igen! Du slutar väl med medicinen som orsakat det hela?

Nena in da USandA sa...

BQ: Det var ingen allergi den gången utan något annat.
Självklart har jag slutat med penicillinet. Jag hade bara en dag (av tio) kvar och läkaren sa att det inte behövdes något mer.
Tack, jag vill förstås bli av med prickarna snarast men allra mest vill jag att det slutar klia...