26 maj 2010

Luftkonditionering

Vi har ganska så varmt här nu, 31 grader på dagarna och 23 framåt midnatt.
Vintern här är en ganska trist historia så nu njuter vi. Jag älskar känslan av att bli inbäddad av värmen, utomhus. Igår kväll blev vi ofrivilligt inbäddade av värmen inomhus också...

I många amerikanska hus här har man en Air Condition-anläggning. Ytterväggarna är så tunna att det på sommaren snabbt blir väldigt varmt inne om man inte har AC:n på. I vårt hus har vi luftkonditionering men igår kom det bara små svaga pustar av sval luft fastän maskinen utomhus jobbade för högtryck. I källaren upptäckte jag att det kom vatten från den kombinerade kyl- och värmepannan så vi gissade att det var något filter som blivit igensatt.
Idag kom vår handyman men hittade inte felet och svarade på min fråga att det inte finns något mer filter på pannan. Sen kom en AC-installatör, tog bort all is som bildats och lyfte sedan upp ett annat filter som satt diskret placerat på bortre sidan på pannan så att man inte såg det. Det var knappt man såg att det var ett filter bakom den gråsvarta mattan som satt där.
"Har ni aldrig bytt det?!" Nä, för ingen talade om att det fanns ett andra filter...

Superäckligt! Lite ironiskt sådär att jag har varit jättenoga med att köpa det allra bästa anti-allergenfiltret (som ska ta kvalster, bakterier mm) till det filter vi kände till, och så har vi haft jordens äckligaste filter till övervåningens AC...

Men nu är det slut med det och AC-anläggningen blev så glad över att bli av med det igenkloggade filtret att det nu överöser oss med skön, sval luft som inbjuder till en skön sömn! Godnatt!

4 kommentarer:

Katarina sa...

Åh, vad jag känner igen mig!

Här går Ac året runt,,inte i alla delar av huset, men där vi vistas.. Att rengöra AC det har jag ingen erfarenhet av, då man är född norr om polcirkeln!

Jag tog hit en firma, precis som du, de gick igenom våra 4 Ac anläggningar,, högvatten tryckpump, filter rengörare, oj oj.. Jag är glad att jag inte började själv med detta!

Va skönt att det är fixat nu! sov gott!

Nena in da USandA sa...

Hm, ja det är en helt ny vetenskap för oss vikingar! :)
Tack, det ska jag göra, sova gott nu alltså! Ha en bra dag!

Camilla sa...

Något jag inte förstår är amerikanska byggnadskonstruktioner. Supertunna väggar med i princip noll isolering gör ju att husen blir kalla på vintern och asheta på sommaren. Istället för att bygga hus som håller inne värmen på vintern och ute på sommaren. Det skulle spara mycket energi och pengar för alla som bor där.

Skönt att ni fick ac:n fixad:)

Kram

Nena in da USandA sa...

Camilla: Ja, det där har jag också funderat på... men skulle de bygga lika rejält som vi skulle de flesta kanske inte ha råd med så vräkiga hus och Master bedrooms större än ett normalstort svenskt vardagsrum... Och energin är ju än så länge relativt billig här.
Ha det gott!