08 mars 2009

Skarpt läge...

För drygt en timma sedan tjöt ovädersalarmet och vid en snabbkoll på väderkanalen fick vi veta att det var severe thunderstorms på g men strax därpå byttes meddelandet ut till tornado warning.
I min inbox låg ett mejl som berörde vår ort:

THE NATIONAL WEATHER SERVICE IN INDIANAPOLIS HAS ISSUED A
* TORNADO WARNING...
*UNTIL 445 PM EDT*

IN ADDITION TO THE TORNADO...THIS STORM IS CAPABLE OF PRODUCING DESTRUCTIVE STRAIGHT LINE WINDS IN EXCESS OF 80 MPH.
THIS STORM HAS A HISTORY OF WIDESPREAD WIND DAMAGE AND POSSIBLE TORNADO TOUCHDOWNS.
THIS IS AN EXTREMELY DANGEROUS SITUATION!

Vi tog meddelandet på allvar, även om risken för att det ska komma en tornado just här och mot just vårt hus känns minimal, men människor på flera olika ställen i USA har redan drabbats av tornados i år så man vet ju aldrig...
Med tre småbarn i huset tar man inte heller gärna några risker. Så vi knallade ner i källaren och kunde konstatera att vi var ganska dåligt förberedda...
Bara gymdynor att ligga och vila på, men som tur var hittades tjocka baden-badendynor i förrådet i källaren (A var rädd och trött och ville ligga ner), filt fick vi gå upp och hämta.
Vattendunkar hade jag ställt ner men vad skulle man dricka ur?
Två blöjor med nr 2 i uppdagades men vart fanns det blöjor o dyl i källaren?
Svalt är det där nere - filtar?
Om man måste sitta och kura ett tag så kan man kanske ha lite skorpor eller nåt där?

Vi vuxna blev kaffesugna så jag gick upp och gjorde två stora latte; det var kolsvart på himlen så det kändes bra att gå ner igen med två varma muggar. Min latte hängde med några minuter, sen råkade E sparka omkull den, men som tur var spilldes det ut på den punkterade hoppborgen så det gick lätt att torka upp. Jag gick upp och gjorde en ny mugg, är man kaffesugen så...

Uppladdad laptop var toppen att ha med sig ner, då kunde vi följa utvecklingen på en karta.
Och min fina Weather alert NOAA-radio fick cred, den funkade finfint! :)

Ja, vi lärde oss en del den här gången och vet nu lite mer vad vi ska preppa med.
Nu råder tornado watch här, den svagare varningen, fram till åtta ikväll. Men f.n. är det lugnt och soligt igen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ojdå ? ...
Att det kan blåsta 'friskt' fick vi erfara nere i Missisippi på väg till getfarmen. Vi stannade och fotade den gamla 'tracen' men det blåste omkull stora tallar i skogen så vi drog oss snabbt därifrån.

Tur att huset har källare.

//ffm

Emilie sa...

Usch. Hoppas vädret lugnar ner sig snart.
kramar Em

BQ sa...

Jag fick ju samma otäcka varning samtidigt som ni...det kändes oroligt tills jag läste att ni krupit ner i källaren. Sedan har jag tänkt på er och de 3 små och undrat hur ni haft det. Hoppas ni kunnat gå tillbaka vid det här laget. Det blev en riktig övning för kommande varningar! Stackars A och E! Var de väldigt oroliga?