06 mars 2009

Tornadoförberedelser

Idag var det +19C och kraftiga vindar och jag blev påmind om att tornadosäsongen börjat, även om det inte var någon fara idag.
Förra veckan var det Tornado Week på Weather channel och de visade en massa dokumentärer och reportage. Det är svårt att fatta vilka enorma naturkrafter det är frågan om.

Igår kom det här mejlet:

Statewide annual tornado test
The annual statewide tornado tests will be conducted on Wed. March 18 at 10-10:30 a.m. AND 7:00-7:30 p.m.This is the time to review your work and personal severe weather safety plans.This is the time to check the batteries in your NOAA weather alert radio!


Vi ska ta ner extrasängar i källaren plus vatten och lite annat. Jag har även köpt en NOAA-radio (det fanns hyllmetrar av den på Sams Club, verkar vara ett måste här?); mycket fiffig då den har en vev att ta till ifall batterierna tar slut, en siren att larma med om man ligger begravd under husbråte och fortfarande är vid liv, plus LED-ljus. Man kan även koppla in mobilen och ladda den med veven.
Verkar bra alltså, måste bara lära mig hur den funkar och ta reda på vad NOOA weather alert är för nåt egentligen...

2 kommentarer:

Sanna sa...

Urk vad otäckt det låter. Så långt i från min vardag. Hoppas det inet händer något! kram

m family goes västerut sa...

Bra att nån som du har koll!! Då ringer jag dig o frågar när larmet går... Första gången somnade jag o maken bara om, vi visste inte vad det var som tjöt...