02 december 2009

Piratpyssel

Vi hann aldrig kolla in första avsnittet på den svenska julkalendern på svt.se, men det gör inte så mycket eftersom vi väntar på en kalenderleverans från just SVT som skulle varit här för ett tag sedan.

Men kottarna är inte kalenderlösa för det, för idag köpte jag två Playmobil Piratkalenderbyggsatser (för 13 dollar styck! Tack L för tipset!) och knåpade ihop två bakgrunder, vek 48 paket som fylldes med en miljon småsaker (kändes det som när Lillis satt på köksbordet och "hjälpte till") plus tejpade 144 tejpbitar (fanns inte med i beskrivningen, men de kom på plats för att ge kalendrarna en sportslig att åtminstone ge något så när motstånd mot potentiella tjuvkikare).

Till slut kom allt på plats (men även utan tejpen och "hjälpen" hade det aldrig räckt med de av Playmobil utlovade 25 pysselminutrarna; möjligtvis om man övat sig på att vika och fylla några kalendrar innan) och jag var lättad över att inte redan i år behöva knåpa ihop tre piratkalenderex.

Kalendrarna blev som väntat en succé hos A och E. Dock fick jag ägna en stund till att, med en almanackas hjälp, försöka förklara hur många dagar det är kvar till jul och att varje dag i almanackan motsvarar ett julkalenderpaket med samma siffra och att det är därför man under inga som helst omständigheter får pillra på paketen i förväg...

För ett barn är det ju som att vänta en halv evighet, och så plågsamt det måste vara att ha de hemliga små leksaksaskarna mitt framför näsan.
Ja, det återstår nu att se hur ståndaktiga de små liven är mot det ständigt lurande radarparet Nyfiken och Klåfinger...
Adios Amigos!

2 kommentarer:

Katarina sa...

Kul julpyssel ni har i er familj! Det är jättespännande med jul kalendrar,,

BQ sa...

När jag öppnade kalendern i stort format ser jag hur underbart fin den är! T.o.m. N:s "Mjaauu" finns med. Sedan kan väl A o E kanske ha "stjärnan" i åtanke vid kommande julläsning...