07 december 2009

Universalmundering

Varför går tiden extra fort den här tiden på året?? Kanske för att det är så mycket man vill hinna med? Jag har inte hunnit med en bråkdel av allt jag skulle göra (julkort, julpaket, lärarpresenter, boka hotell, handla några saker på nätet, fixa några brev, svara på flera (gamla) mejl mm mm...) men vi har iaf hunnit med att umgås med vänner, bl.a. på en av svenskfamiljernas inflyttningsfest. Det var juligt och trevligt och gott!

Sen har jag ju också hunnit med att handla lite i kylan (vi har haft nätter nedåt -10 och dagar strax över nollan) och återigen förvånats över den användbara t-shirt-shorts+flip-flop-kombinationen.
Jag trodde att jag, som härdad svensk, skulle vara mer okänslig mot kylan än vissa av amrisarna här, men så fel jag hade... När jag huttrande, iklädd varm jacka, klivit ur bilen på parkeringen har jag sett dem kortärmade och barbenta obekymrat gå mot affären i sina flip-flopskor eller i bästa fall sneakers. Varför har de inga ytterkläder?
Antagligen för det bekväma, bilburna livet; man kliver in i bilen i garaget (som är inne i huset), gör sina ärenden drive-thru (bank, apotek, snabbmat, förskola mm) och, om man är tvungen, parkerar bilen nära affären och biter ihop några sekunder innan man kommer in i värmen igen. Så varför investera i vinterytterkläder för några sekunders användning per dag? Dessutom vinner man ju lite tid om man slipper stöka med en massa ytterplagg. Kanske ska pröva på att skippa dem nästa gång jag ska iväg då.

Blogga hinner jag nästan bara på nätterna, när jag är trött och mosig...
Och nu ska jag försöka hinna gå och lägga mig för att imorgon hinna göra alla saker som jag inte hann idag... Nightinight!

1 kommentar:

BQ sa...

Allt du skriver stämmer in på mig också...samma här som där. Kan bara byta ut några ord. Jag hämtar och lämnar (dock ej på förskola, men väl på något "gubbfritids"... hörde benämningen i spelbutiken...), dvs vid en föreningslokal av något slag, försöker sedan hinna alla ärenden medan det är ljust eller öppet, därefter nattpasset som varar länge...länge.