30 augusti 2009

Garage Sale Day

Idag var det Garage Sale i vårt område, ungefär som ett loppis. Man placerar det man vill sälja i garaget eller på uppfarten och så får folk komma och botanisera bland ens saker.

Det är jättevanligt med garage sale, eller Yard Sale, här och det är mäkta populärt, har vi fått erfara.
Oftast startar man vid 7-8 på fredag/lördag morgon och här var försäljningen lördag 8-14, men redan vid 6:30 åkte det runt bilar och rekade.
Vi hade bara några få saker att göra oss av med denna gång och när jag tog ut dem vid 8:15 var det redan rusning; fullt med stora pick-ups och andra bilar rullade omkring i vårt vanligtvis sömniga område och jag hann knappt ut innan en kvinna kom och frågade om jag hade begagnade parfymer eller hudkrämer till salu (jag trodde inte att sånt var säljbart?).

Det märktes att det var rutinerade proffs som drog runt och fyllde bilarna med fynd. Kul, tyckte vi, som bl.a. blev av med våra hundgrindar (eller barngrindar då, fula som bara den). Sen gick vi runt och kollade vad de andra grannarna hade ställt ut (printrar, köksapparater, kläder, skor, hudkrämer&parfymer (!), filmer, barngrejer, m.m, m.m, you name it...) och gjorde av med en del av vår förtjänst på Littlest Pet Shop-prylar till A o E:s stora förtjusning. (Personligen fattar jag inte vad som är så himla roligt med de små plastdjuren och deras pyttesmå tillbehör, men jag är väl för gammal...)

Som en bonus fick vi chansen att prata med flera trevliga grannar och börja spåna på ett Neighborhood party, plus att vi lärde oss en hel del om hur vi ska gå tillväga den dag det är dags att rensa ur huset inför Sverigeflyttens "Huge Garage Sale".
Business and Pleasure! :)


3 kommentarer:

BQ sa...

Härligt! Det skulle jag behöva ha här...måste åka ända till travbanan i S-vall för att hitta ett Baklucke-loppis - och då får jag släpa iväg med allting själv...
Tänk att bli av med det på garageuppfarten och få pengar för det! Jag hoppas seden spritt sig hit tills den dag jag ska tömma huset. Vi tar ju efter allt som "kommer från Amerika".

Camilla sa...

Nu har du ju vanan inne vid garage sales:)
Du kan ju tanka dg nar ni ska flytta. Folk kommer ju att koa vid ert hus:)

m family goes västerut sa...

Gamla parfymer var hårdvaluta på det gamla Skärholmens Loppis. Helt galet!