13 augusti 2009

Poolare

Det blir lite si och så med bloggandet nu på sommarlovet då vi har två små nattugglor i huset och jag har noll egentid om jag inte knaprar lite på nattsömnen...
Men om en vecka drar Preschool igång med några halvdagar till att börja med och förhoppningsvis blir de då tröttare på kvällen.

Men än så länge njuter vi lite till av sommarlovet utan vardagsstress, bl.a. i vår lilla pool som vi fick igång till slut efter många om och men. (Jag var ju, senast jag skrev om poolen, lite putt på FedEx som slarvat bort vår filterpumpsleverans och skulle höra av sig först tre dagar senare. Men de kom redan dagen efter, på lördagen, då chaffisen letat upp paketet som hamnat fel. Sen följde de upp det hela per telefon så det löste sig väldigt bra ändå och CredEx bättrade på sin image hos mig...)

Måste förresten slå ett slag för saltvattensystemet som är helt fantastiskt! Man häller i salt i poolen och sen fixar pumpen och "klorinatorn" resten, inga kemikalier behövs. Ingen klorlukt, inga röda ögon etc och en knappt kännbar saltsmak.
När vi kom hem från Sverigeresan hade poolen stått still i nära två veckor (jag hann aldrig fixa någon timer innan vi åkte), den var äckligt grön och överdraget hade sjunkit ner till botten av allt regnande. Men efter en natts pumpande var den kristallklar igen och jag behövde bara "dammsuga" den på botten - fantastiskt!

Ja, den är liten men naggande god vår pool, härlig även för vuxna att ligga och flyta lite i och få svalka sig när det är över 30 grader, som det var i helgen. Nu är det lite svalare igen men finväder så det är ingen risk att poolen kollapsar (som när vi hade thunderstorms i flera timmar i förra veckan, då fylldes poolen till bredden men så plötsligt var det 2-3 dm mindre vatten; ringen måste ha vikt ner sig och flera hundra liter vatten runnit ut, men det märktes inte på den redan indränkta marken).

Nä, nu har jag naggat tillräckligt på skönhetssömnen... Ha en bra dag! :)


Poolarna tar sig ett kvällsdopp efter en grillmiddag... I bakgrunden syns vårt nya staket som hägnar in hela baksidan innanför vår "sidewalk"; staketet är guld!

1 kommentar:

Camilla sa...

Den där poolen ser väldigt inbjudande ut kan jag säga.
Skönt att det hela löste sig efter allt strul så att ni nu kan plaska runt och känna lite svalka.
Vad bra med salt istället för klor, det hade jag ingen aning om. Man lär sig något nytt varje dag:)
Ha det gott
Kram