24 oktober 2009

Arachnophobia

Den här lille kompisen kom traskande över köksgolvet ikväll.
Jag blev inte superglad över besöket; har varit extremt rädd för spindlar tidigare men har väl accepterat deras rätt att existera och kan t.o.m. uppskatta en del egenskaper... Dock har jag fortfarande svårt med riktigt stora exemplar och här i Indiana finns det dessutom en del, för mig, nya okända förmågor och några av dem är giftiga.

Därför ringde varningsklockan när den här relativt stora spindeln (i naturlig storlek på bilden, men inte alls den största jag sett i huset...) visade upp sig. Så jag fångade den i ett glas och slog upp min spindelidentifieringssida på Internet och eftersom jag tror att det var en Wolf Spider så fick den sin frihet åter.
Inte inomhus förstås, för hemmafrun vill gärna somna i tron att det inte finns några potentiella sovrumsgäster här i huset...
Sweet Dreams!

6 kommentarer:

Camilla sa...

Den dar spindeln var ju ganska stor. Jag har val ingen direkt skrack for spindlar, men de stora gillar jag inte. Ormar daremot ar ett kapitel for sig. Om dessa kravlande varelser tycker jag INTE.

Ha det gott

BQ sa...

Spindlar är min stora fasa så jag tycker du är mycket modig och DUKTIG som läser på och förhåller dig till dom på rätt sätt. Bra att du ger frihet till dom som är ofarliga. En del gör ju nytta på sitt sätt. Detta verkar ha varit en Wolf Spider - men hu vad mycket spindlar ni har i Indiana! Jag kommer nog inte på besök...

Nena in da USandA sa...

Camilla: Nä, ormar är ju inte heller så trevliga fast de som inte bits har jag personligen ingen skräck för.
Det låg f.ö. en överkörd orm på gatan här utanför vårt hus och jag har inte en susning om vad det var för sort (det finns giftiga här) och då blir man ju lite skraj om de finns så nära husen...
Hoppas du slipper möta nån amerikansk orm! Ha det!

Nena in da USandA sa...

BQ: Du kan nog lugnt komma hit, man ser dem inte särskilt ofta och jag har, tack och lov, inte sett till någon giftig, vare sig inne eller ute! :)

Katarina sa...

Spindlar ör inga trevliga djur,, De gör sökert nytta på sitt sätt.

Vi har ett djur som springer på väggarna, mestadels utomhus, som äter baggar och flugor, det är ju bra, men jag tycker de ser otrevliga ut.

Ha de gott!

Nena in da USandA sa...

Katarina: Jag gissar att ni har ett helt galleri av läskiga djur och insekter *ryyys*, men de har väl alla nån bra funktion, gissar jag... Ha det! :)