12 oktober 2009

"Scary Monsters, Super Creeps"


Den märkligaste högtiden här i USA är, i mitt tycke, Halloween. Jag tyckte att det var lite väl mycket hemma i Sverige när Halloween hittade dit, men det är bara en krusning på ytan om man jämför med hur det är här. Och nu börjar det eskalera ordentligt inför den 31 oktober, den dag som det alltid firas på här.

Affärerna är fyllda av Halloweenpynt, dräkter m.m, i vissa fall sida vid sida med julsakerna, och idag när jag tog en barnvagnspromenad i ett villaområde såg jag hur folk hade börjat Halloweenpynta.
I en trädgård var gravstenar uppsatta och döingar kröp upp från underjorden. Utanför en entré höll en mamma på att sätta upp jättespindelnät med kryp i och brevlådorna utanför var redan insvepta (hur kommer posten in där imorgon måndag förresten? Det kanske hon inte tänkte på?) och utanför en annan ytterdörr var varningsband uppsatta med texten "Haunted House".
Och så förstås hus med skelett, spöken m.m. och en hel massa pumpor.

Jag kan förstå att man tycker att det är lite mysigt med en högtid när höstmörkret krypit inpå och att det är gulligt med alla barn som klär ut sig och "Trick-or-Treatar" (knackar på hus och tigger godis) men jag förstår mig inte på frossandet i allt äckligt såsom ruttna lik, seriemördare, överkörda människor m.m...

"Halloween USA" heter en affärskedja som, tillfälligt får man anta, på olika orter har öppnat jättebutiker med allt möjligt från det gulligaste sockersöta till det mer vidrigt mörka. För den som är sugen på att sätta upp en gravsten på gräsmattan så har de just nu ett 2-för-1-erbjudande, bara att slå till!
(Den som vågar kan ju klicka på den översta bilden och kolla in en av deras annonser lite närmare...)

Jag kommer att återkomma till Halloween framöver. Men nu ska jag gå och lägga mig och tänker inte drömma några mardrömmar, trots att David Bowies gamla hit "Scary Monsters..." surrar i huvudet... Zzzleep tight!

1 kommentar:

BQ sa...

Det ser förfärligt ut. Urlarvigt. Är man så rädd för döden i detta land, där evig ungdom är idealet, att man försöker avvärja hotet med att ta i det - en slags besvärjelse. De stackars barnen kan inte må bra av det. Man avdramatiserar det kanske en del med fester och godis för deras skull. Hur reagerar Treklövern?
Hoppas att de med er kloka vägledning inte tar skada av alla monsterbilder som måste fastna på näthinnan. Ljus-KRAMAR från Sverige!