29 april 2009

Avslöjad snacksnorpare!

Vi har ett skåp med diverse utflyktsmat och -snacks (torkad frukt, frystorkad dito, energibars, gellygodis som inte är godis egentligen, fast det nog är det iaf, salta kex, yoghurtmeltisar, grahamhoney bears, granola bars, princesskex och Bilar-dito, Scooby-grahamspinnar, fruktskruvar, fruktkrämer, goldfishes... you name it...).
Amrisarna är extremt uppfinningsrika när det gäller snacks och mellis på förskolan består oftast av snacks (i morse popcorn till A:s glädje) och någon enstaka gång frukt eller isglass, så våra två "stora" barn har blivit snacksexperter som håller ett öga på snacksskåpet hemma inför utflykter bl.a.

(Nu vill jag bara tillägga att vi inte frossar i snacks och jag var emot snacks i början, men eftersom det är det som finns här och det onekligen är väldigt smidigt att ha till hands om barnen börjar kinka eller man bara vill sätta lite guldkant på resan, så har jag bullat upp ett bra-att-ha-lager. Bad Mama... Men jag bullar upp med färsk frukt också för det finns det gott om här och det frossar vi gärna i!)

Härom dagen var det inte utflyktsdags men ändå trampade jag på en tom ask Hannah Montana torkat diverse (russin, craisins, blåbär och nåt annat - klibbar som klister när man råkar trampa på det med strumpor på) i hallen.
Var kom den ifrån?
Och vem var den skyldige norparen?
Förvånad såg jag ett russinspår som var jämnt utspritt i den försvunna norparens flyktväg.
Spårets startpunkt hittades till slut vid ett öppnat snacksskåp i köket och omgiven av ett gäng russin etc låg det slutliga beviset: en napp! Nappen var lättidentifierad och norparen avslöjad; det var den lilla godisråttan som varit i farten igen!!

För att stoppa framtida frestelser har jag nu utrustat snacksskåpet med en rejäl barnspärr från IKEA, som jag hoppas även kan motstå lille storebrors attacker... :)

- Vadå norpare? Jag?!

2 kommentarer:

Sanna sa...

Hahah! Oskyldig liten!? Not! ;)

Inger sa...

Ursöt liten snacksnorpare!!