16 april 2009

"The Glorious Garden Gazing Globe"

När vi kom hem från Sverige för två veckor sen nu så åkte jag förbi "Julhuset" för att kolla in dekorationsstatusen. Äntligen hade de städat upp julpyntet, efter ca 5 månader... (Knappt lönt nästan; så mycket som det var så blir det ett styvt jobb att rigga upp allt igen om 6-7 månader!)
Endast Tomtens gås stod kvar tillsammans med den stora prydnadsdojjan (fast de är ju allround). Plus den stora röda julkulan på piedestal.
Det förbryllade mig lite att julkulan stod kvar och jag blev inte klokare när jag sen lade märke till att det kryllar av jättejulkulor i trädgårdsprydnadshandeln just nu.
Varför???

Efter lite research har jag fått reda på att trädgårdskulan ("Gazing Globe") har rötter till 1200-talet och att den som hade en kula skulle bli berikad med bl.a. lycka och välgång samtidigt som den skulle ta bort sjukdom och olycka och t.o.m. skrämma bort häxor som ev. hade vägarna förbi boningen.
Ett mer praktiskt syfte är att man kan placera ut den så att man ser när besökare kommer i god tid innan de når fram till dörren eller så kan den användas till att spionera på någon, även inomhus... Intressant!

Nu har jag personligen inget intresse av trädgårdskulans påstådda tjänster och jag tycker inte heller att den är vacker i trädgården så jag avstår den. Men det är alltid roligt att lära sig något nytt!

Kolla in den röda kulan på piedestal bakom stängslet!

Inga kommentarer: