21 april 2009

Duell med Daddy

Vi har haft skruttväder sen jag skurade altanen i lördags så några utemöbler har inte kommit ut än. Senare i veckan ska det bli 25 grader igen så det är bara att hålla ut...

Kan istället berätta om storasysters ofrivilliga närkontakt med en crawdad på förskolan idag. När hon öppnade dörren och klev ut såg jag att hon ställde foten precis bredvid nåt ljusbrunt kryp och ropade att hon skulle akta crawdaden. Hon tittade förvånat ner och flyttade foten så att den hamnade rakt på den lilla stackarens bakdel.

Vem som blev mest chockad av mötet är svårt att säga, för den ena rullade in sin stjärt under kroppen, reste sig upp på frambenen och spärrade hotfullt ut klorna, beredd att slåss mot kolossen som var så närgången.
Den andra sprang in igen och grät skräckslaget.
Hemmafrun lugnade ner känslorna hos bägge parter genom att peta ner daddyn i en hink, beundrad för sitt mod av skoleleverna som med skräckblandad förtjusning följde dramat...

A var knäpptyst i bilen på väg hem men vid lunchen efteråt ställde hon tusen frågor om kräftor. Och hennes nya bekantskap non grata blev förhoppningsvis dumpad för en ny tillvaro i skogen.

Själv hoppas jag nu på att få sova ostört i min säng, men oddsen är emot mig då alla tre den senaste veckan sett till att jag fått en del att göra nattetid (bära tillbaka tumlande barn till sitt rum, byta blöja, fixa nattmjölk (har vi en spädis igen??), torka snornäsa mm... och sen när man äntligen somnat om för sista gången bli väckt med ett "jag är hungrig på frukost" fast man vet att det bara är ett tricks för att få upp mamma innan klockan ringer...). Good night!

2 kommentarer:

BQ sa...

Sa inte A också att hon nu ville åka hem till Sverige?

Sara Mårtensson sa...

Oj stackars storasyster.. förstår att hon tyckte det var läskigt!
Men vilket härligt väder ni har haft alltså! Här kan vi bara drömma om +25 grader!
Hoppas nu du får sova gott inatt!
Kram Sara