13 april 2009

Vårt dagliga bröd...

Igår hade vi goda vänner på besök och de hade bl.a. med sig ett underbart, hembakat frukostbröd (som vi naggade av redan när gästerna åkt hem...). Det smakade verkligen bra och den typen av matiga bröd är vi inte bortskämda med här i formfranskans förlovade land.

Brödet här är oftast vitt eller på sin höjd beige och det är inte ovanligt med omkring 10% socker i, även i bröd som är stämplade som nyttiga fullkornsbröd!
I början av vistelsen här hittade jag bara söta bröd och till slut blev jag illamående redan vid tanken på att äta mackor... Men sedan dess har jag hittat några bröd som är ok (men som jag nog inte hade köpt i Sverige) plus att jag har bakat IKEAs mörka matbröd några gånger (mix m all inclusive; mycket smidigt och tidsbesparande...).

F.ö. så finns det ingen färskjäst att få tag på här (utom vid Thanksgiving, så jag slipper ha dåligt samvete för om jag bakar burkbullar) och torrjästen är tydligen inte så bra som i Sverige, enligt initierade källor.

Och har man vägarna förbi Panera, som är ett café som även säljer hembakat gott bröd och finns på andra orter, så kan man se till att få några frukostar med lyxigt gott bröd...

2 kommentarer:

m family goes västerut sa...

Skanar Panerabrödet, kan du tänka....

Emmama sa...

Oh vad jag förstår din brödlängtan, även här är det som folk äter mest den där jäkla färdigskivade formfranskan och den gör ingen svenne glad.. :) Hoppas ni har en skön helg!

Kram från Skottland!