25 april 2009

Ovetenskapligt humortest

Sammetssvart, stjärnklar himmel och 22 grader strax efter 23, gissa om vi njuter av fredagskvällen! Äntligen kom värmen, såååå skönt efter den tydligen ovanligt långa vintern. Nu hoppas vi på att kylan håller sig borta till sent i höst...

Idag testade jag The Stockholm Syndrome på en tvättäkta amerikanska för jag ville checka om filmen tas på allvar här eller om en amerikan också förstår satiren, eftersom det är många här som inte vet någonting alls om Sverige. Hon försäkrade att hon förstod att det var skämtsamt och tillskruvat men såg en aning förbryllad ut mest hela tiden, bl.a. över skämtet om bilen som kastar sig över kajkanten (vägmärket) så det fick jag förklara plus en del annat... Vet inte om jag blev direkt övertygad om hur filmen togs, men, men...

På T:s jobb visade en av svenskarna den första filmen för de amerikanska kollegorna och de skrattade mest åt att Robyn bara har en, och dessutom svensk normalstor (= liten), TV...
Efteråt föreslog T att de skulle ta en lunchpromenad i kalasvädret till en av restaurangerna i närheten, istället för att ta bilen som de alltid gör annars. Kollegorna var först tveksamma men eftersom T känner till en genväg på 10 min tyckte de att det var ok att testa istället för att köra bil 5 min. Alla blev sedan väldigt upplivade av att det faktiskt gick att gå och att det dessutom var behagligt! Ja, se amerikaner...

Nu är timmen sen och det enda sättet att få den siestautsövde sonen, som just nu plockat fram Play-Doh, att bli intresserad av att sova, är att släcka ner huset. Natti-natt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Här är också varmt ... snart är all snö borta på tomten. Endast kvar på potatis landet en sträng.
---
ffm

BQ sa...

+18 C i Resele. Passade på att plocka bort ljus och vinterlyktor på alla gravar under min senaste norr-söder tur. Varmt som sjutton äv i södra Lappland men där är snötäcket ännu djupt på åkrarna och en över 1 m stor snödriva var gångväg in till huset...Vid södergaveln blommade krokusarna och älgarna har tydligen haft de stora granarna som sin boplats ett bra tag. Skilda världar vi lever i....

Camilla sa...

Slank in på din blogg av en slump, som man oftat gör. Fin blogg du har :)
Min pojkvän är amerikan o jag känner igen motviljan att gå. Brukar reta honom lite och säga att om du kunde skulle du nog parkera inne i affären. Man ska ju inte behöva gå, det kan vara farligt :)
Ha det gott

Angelica sa...

Fniss, amerikanerna är roliga dom ;-)