21 maj 2009

En svensk frizon


Igår var jag på IKEA i Cincinnati-trakten och hade sällskap av en amerikanska som aldrig varit där och knappt visste vad det är för typ av affär. Flera amerikaner har för sig att det är ett japansk heminredningsvaruhus...
När vi närmade oss efter ca två timmars bilresa kände jag mig väldigt stolt och svensk - det här är en svensks hemmamarker! - och jag förklarade varför byggnaden är svenskt blå och gul. Väl inne fick jag vägleda lite andra vilsna amrisar, som vanligt när man är där, lite kul faktiskt! :)

IKEA här är i princip som det är hemma i Sverige; det ser likadant ut inuti med samma upplägg, inte så förvånande kanske. Den största skillnaden är nog restaurangen som har färre och mer amerikaniserade maträtter (köttbullar med pommes t.ex. men man kan få mos om man säger till). Sen finns det lite skyltar som berättar vad vissa svenska ord betyder plus att det finns en skylt vid ingången som talar om att man inte får bära vapen inne i varuhuset, inte ens de man har tillstånd att bära...
Det kanske är på sin plats för man blir ju grymt uttröttad av att dra runt på IKEA och är det nån som får spel är det kanske lätt hänt att det börjar skjutas hej vilt om man har tillgång till vapen, som jag hört talas om att det hänt i bl.a. bilköer i USA.
IKEA vet alltså vad de talar om, men de kanske även skulle upplysa om att man istället behöver beväpna sig med psykisk och fysisk uthållighet i kubik...

1 kommentar:

Camilla sa...

Skönt att veta att Ikea är upplagt på samma sätt som här hemma. Då blir det inga problem när jag & T ska iväg och shoppa till huset. Jag har hittat lite lampor som jag vill ha & gardiner. Så jag tryggt kan styra T & kundvagn genom välkända marker :)
Hoppas bara att det finns mer mat att köpa än vad det gör här.
Vad tyckte ditt sällskap? Och vad köpte du?

Ha det gott.
Soliga hälsningar Camilla