06 maj 2009

Körkortsågren...

Här sitter jag vid datorn; klockan är strax 23:30 och det är bara en dryg timma sedan förskolebarnen äntligen kom till ro, nap time-utsövda, grrr...
Jag tycker att det är så mycket som är toppen med deras förskola men den där sovstunden gör mig nästan förtvivlad på kvällarna; jag får "egentid" bara om jag naggar på nattsömnen. Och så här sent på kvällen är jag alldeles för trött för att göra saker jag verkligen borde göra, som t.ex. att läsa på körkortsteorin...

Om man blir invånare i Indiana har man 60 dagar på sig att skaffa en Indiana driver's license, om man inte, som jag, har skaffat ett internationellt körkort som komplement till det svenska - det där som bl.a. Motormännen utfärdar och som ser så hemkört ut att man inte fattar att det går igenom ifall man blir ombedd att visa upp det... Det har jag sluppit än så länge och när det gått ett år så är det iaf ogiltigt, då är det tänkt att man ska ha hunnit skaffa ett riktigt körkort.

Men jag gör mitt bästa och läser lite i manualen medan jag steker pannkakor t.ex. så nån gång borde jag ju ha plöjt igenom den och då kan jag bara titta förbi BMV's kontor (Bureau of Motor Vehicles) och skriva teoriprovet. Därefter bokas man in för uppkörning, ifall man fått godkänt på teorin.

Men än har jag en bit kvar; får väl bjuda ungarna på pankisar lite oftare den närmaste tiden så att jag kan bli laglig bilist så småningom...

4 kommentarer:

Camilla sa...

Vad glad jag blev över din långa kommentar :)
Tycker att amerikanerna oftast inte har någon speciellt bra klädsmak och därför är det tur att Calvin Klein (mitt favoritmärke), RL & Tommy Hilfiger finns. Det är lite mer europeisk stil.
Var på Burlington Coat Factory i höstas och inhandlade 2 cashemere jackor, 1 kavaj och en klänning. Hela kalaset kostade 1800kr!!! Det hade jag inte ens fått en jacka för här.
Outlets är också en trevlig historia. Där hittade jag en supersnygg mockajacka fr CK till min pojkvän. Halva priset + nån rabatt och den kostade 700:-
Det spelar nästan ingen roll hur dollarkursen är, för det är alltid billigt i jämförelse med här hemma.
Vem kan köpa ett par Reebok här för 300?

Hoppas du fixar teorin, det borde inte vara så svårt. Tror att jag bara måste skriva teori i NJ. De kollar visst på mitt svenska körkort o ser hur länge man haft det.
Vi får väl se. En del kör ju ganska illa tyvärr.
Ha det gott

kalaslotta sa...

Åh är du också inne i "ta-körkort-snurran". Den är inte det roligaste.

Jag har gått 8 timmars kurs (obligatoriskt from förra året..), gjort teorin (den klarar du lätt..nemas problemas) och nu återstår uppkörning i slutet av maj.

Det där med vilket körkort man har, dvs internationellt eller svenskt spelar dessvärre mindre roll om man råkar ut för en olycka och råkar skada någon. Då gäller inte försäkringen...och i det här landet är det ingen höjdare direkt.

Tror inte att du behöver läsa på så mycket, gå in på deras hemsida o gör testerna som finns där.

Good luck!

Anonym sa...

Vet att det funnits barn på dagis här som fått skippa vilan för att föräldrarna inte vill att de ska vara för pigga på kvällen sedan. Å andra sidan kanske det är svårt för personalen att "med våld" hålla ungarna vakna, de blir ju rätt griniga. /Frida

Nena in da USandA sa...

Hej Frida,

ja, jag har hört att man i Sverige har haft den diskussionen och jag personligen tycker att det är fel att tvinga ett barn att vara vaket om det är dyngtrött efter lunch t.ex. En kortare vila är ok även i min Elias fall, men ibland låter de honom sova upp emot två timmar.

Problemet här är att han oftast inte är trött eftersom han sovit tillräckligt på natten (utom då han har sovit på dagen och kommit i säng för sent...), men att han måste ligga ner och vänta tills det sista barnet som ska sova har somnat. Och det kan ju ta tid så då trynar han in till slut, vilket inte är så konstigt när de spelar soft musik och har goskuddar och filtar och mjuka madrasser... Själv hade jag somnat direkt... :)
Tack för din kommentar!