12 maj 2009

Mother's Day


Igår söndag var det Mother's Day och det är riktigt stort här i USA.
Förutom att reklambladen varit fulla med idéer om uppvaktning till Mom så har folk frågat mig om vad vi skulle göra denna speciella söndag då många blir ut- eller bortbjudna.
Grannpappan med fem (busiga) barn stod och brassade grillat till mamman i huset och bad genom T mig om ursäkt för att han glömde gratta mig när vi hälsade på varandra som hastigast ute på gräsmattan...

I Sverige brydde jag mig aldrig direkt om Mors dag för egen del, men här kände jag mig, som mamma, lite extra omhuldad och som en verkligt viktig person som är värd en speciell dag. Vi hade amerikanskt besök och de såg till att jag fick en liten sovmorgon, en extra mumsig, amerikansk frukost plus att jag kunde ta det lite lugnare under hela dagen. För det är det som är syftet, att Mother ska få en dag då hon slipper flänga runt och serva som hon annars brukar.
Gissar att fembarnsmamman uppskattade det, precis som jag.

Hmm, varför är det inte Mors dag en dag i veckan? Fredag, morsdag, söndag... hade suttit fint! :)

Förutom blommor, tårtor, smycken och andra
traditionella gåvor finns det, speciellt tillägnat Mom,
även bl.a. rosa utemöbelset och rosa verktygsset att köpa...

2 kommentarer:

Camilla sa...

Tyckte att vertygssetet var kul. Undrar faktiskt hur många amerikanska kvinnor som skulle använda det, helt ärligt :)

Kanske du borde införa Mors Dag 2 dagar i veckan? Ingen dum idé.
Men nu kommer ju snart den svenska versionen, så ni får passa på att fira då också.
Ha det gott

Angelica sa...

Pheeew, blev lite rädd att jag hade missat Mors Dag. Men den firas visst inte samtidigt i de båda länderna. Inte för att det är en så big deail, men lite uppmärksamhet brukar mamsen få i alla fall.

Hoppas du njöt i fulla drag av din egna dag :-)