12 maj 2009

Matkassar till hungrande medborgare


Nyligen har USPS (United States Postal Service) haft en drive där de via ett infoblad uppmanade till välgörenhet i form av matdonationer. De vädjade om att man skulle göra en rensning i skafferiet och skänka bort fräscha konserver och torrvaror och därefter ställa ut dem i en kasse vid brevlådan i lördags. Brevbäraren plockade upp kassarna vid den ordinarie rundan (här får vi post även på lördagar), sen skulle allt samlas ihop i ett lager och därefter delas maten ut till behövande familjer.

Som svensk är ju detta med välgörenhet i form av mat till ens grannar i staden något nytt och lite svårt att förstå att det verkligen finns och behövs för att det finns hungriga människor som inte är t.ex. missbrukare.

När jag skulle handla inför helgens besök köpte jag lite extra att ställa ut vid brevlådan och totalt blev det så mycket att jag och Lillis behövde två kundvagnar från kassan. En vänlig kvinna i kön bakom skickade med sin man att hjälpa mig ut till bilen och då passade jag på att fråga honom om det var övervämningsoffren från förra sommaren som behövde maten (det har varit en del insamlingar till dem tidigare). Han tittade lite förvånat på mig och upplyste mig om att det är väldigt många som blivit arbetslösa efter alla neddragningar och konkurser. Jag skämdes lite över min aningslöshet, hemmafrun med järnkoll hemma och taskig koll på omvärlden, mumlade nåt om att jag var från Sverige och att man får hjälp från staten där...

Det har varit lite svårt att förstå att det verkligen är så pass tufft här, van som man är med alla skyddsnät som finns därhemma. När lönen inte längre kommer så har man antagligen ingen inkomst, med allt vad det innebär.
Det kändes iaf bra att åtminstone ha möjlighet att bidra med en matkasse och ställa ut. Jag hoppas bara att de fick ihop ett fint lager för det såg lite tunt ut just här omkring brevlådorna.



Fredagens matkassar. Ofta blir det ett helt gäng med kassar för de packar in ägg och mjölk separat t.ex. och slösar rätt bra med utrymmet, tycker jag (som ändå är nöjd över att vi är självförsörjande på soppåsar). Men denna gång sattes nog nytt rekord; 39 påsar!

4 kommentarer:

Angelica sa...

Ojojoj, 39 påsar! Det var inte dåligt det.

Och visst är det en helt annan värld när det gäller stöd och hjälp från stat och myndigheter, helt klart.

Tja, om 24 timmar sitter vi på planet till Frankfurt, så nu dröjer det inte förrän vi är på andra sidan Atlanten! Nu gäller det bara att komma fram till exakt vad som ska göras...

Ha det gott!

Sanna sa...

Det lite konstigt det där kan jag hålla med om, men ändå är det ju inte så enkelt. Även många har det svårt i Sverige med socialbidrag och så. Inte för att jag själv haft det så, men jag kan tänka mig. Allt kostar idag och med bidrag finns det inga marginaler. Men det är nog först när man lever i ett annat land som du gör som man förstår betydelsen av vårt system. Tur det finns snälla människor som du som vill ge! Kram

Camilla sa...

39 kassar! De är ju inte kloka när de packar, typ 2 grejer i varje. Påsarna är ju heller inte något att tala om, tunna och eländiga.
Jättebra att du ställde ut en massa till insamlingen. Det funkar ju helt annorlunda med det sociala nätet än här.
Många i Sverige har det knapert nu när arbetslösheten stiger och vissa har inte fått a-kassa på 4 mån! Dessutom har ju a-kassan sänkts & avgiften höjts. Helt snurrigt.

Hoppas du får en bra dag, här skiner solen nu :)

Anonym sa...

Välgörenhet är inget att ha.
Höj skatterna istället i USA
och se till att folk får sin
försörjning via samhället i
första hand. USA borde skämmas.