26 maj 2009

Memorial-helg med Racing

Idag måndag har det varit helgdag här i USA. Det är Memorial Day då de militärer som stupat när de tjänat sitt land hedras. Det har varit parader och konserter mm runt om i landet och direktsändningar på TV, bl.a. från jättekyrkogården Arlington National Cemetery. Det är många krigshjältar att hedra från alla krig som USA deltagit i och man är ju faktiskt i krig idag med. Det har varit intervjuer med småbarnsfamiljer som förlorat fadern i Irak eller Afghanistan och där barnen inte ens kommer ihåg pappan för att de är så små. Det är sorgligt och jag känner mig tacksam för att Sverige lever i fred.

Hela helgen har gått i patriotismens tecken och här i stan har bl.a. flaggstänger satts upp vid vissa gravar och affärerna har haft diverse patriotsaker till salu (förutom flaggor även tröjor, flaggmönstrade stolar, blå-vit-röd belysning etc) plus att man lockat med "Memorial Day Sale" - som vanligt är det nån kampanj just till storhelgerna.

En annan stor händelse den här helgen har varit Indianapolis 500 - ett gigantiskt rallyevent där man kör 500 varv på en 1-milesbana (ca 1,6 km). Under maj har det varit diverse aktiviteter på motorstadion i Indy med träningar och placeringstävlingar inför det Stora Racet igår söndag. T och min amerikanske onkel var på plats för ett par veckor sedan under Pole Day och njöt... Den som var mest uthållig och snabbast i årets race var Helio Castroneves (se länken ovan).

Själv ser jag fram emot nästa år för då har jag paxat att få åka! Så nu ska jag boka in den 30 maj 2010 i min späckade agenda... :)

1 kommentar:

m family goes västerut sa...

Jag foljer inte med. Tyckte det var hemskt pa kvalet!!