03 juni 2009

Baby Shower och markservice

En trevlig tradition här är Baby Shower - ett party som de blivande föräldrarna håller medan de väntar barn. Gästerna överöser då familjen med allt möjligt som kan behövas när babyn väl anländer; jag fick t.ex. guida en förvirrad festdeltagare som skulle välja babyblöjor på Walmart - lättare sagt än gjort om man inte redan är inne i blöjgamet...

Det finns en markservicetradition här också. En av våra grannar fick sitt första barn i lördags, en liten pojke. Den nya familjen har varit osynlig än så länge, men det har rått febril aktivitet i huset av föräldrar och andra som har stökat och grejat en massa. Jag fick reda på att det är tradition att man hjälper familjen och lagar mat m.m. när det är en nyfödd i huset, oavsett om det är första barnet eller ett syskon som flyttat in. Det förklarar mejl jag fått från stadens Newcomers Club och som jag inte riktigt fattade först, om matlagning till en medlem som nyss fått barn.

Jag önskar att det var tradition att laga mat till en trebarnsmamma någon gång emellanåt också... Men just ikväll går faktiskt den drömmen i uppfyllelse för då ska Red Lobster få brassa middag till nästan hela svenska hemmafrugänget här! Yummy!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har nyss bjudit morfar på farmors mat (kokosfisk) på Östersjövägen.

+30 gr i söndags o måndags, i dag +10. Vi åker vidare på fredag då M skall få hjälp med uteplatsen i Solna.
//ffm

m family goes västerut sa...

Det var trevligt pa RL. Dit far vi ga fler ganger. Och du, du kan alltid ringa hit sa bjuder jag pa mat!!!