03 juni 2009

Vatten och vädrets växlingar

Jag återkommer ständigt till det här med vädret, med risk för att bli tjatig men jag är så fascinerad av det...

Här i Indiana är det snabba väderväxlingar när det är något på gång. Som idag t.ex; en strålande vacker dag med över 30 graders hetta redan på fm. Jag och barnen var tacksamma över att bli inbjudna till våra svenska vänner för ett dopp i poolen, otroligt skönt!

När vi kom hem och precis hade avslutat middagen började det mullra långt bort ifrån och inom kort blåste det upp och en svart molnkant tornade upp sig västerifrån (det blåser nästan alltid från väst pga jetström från Stilla havet). Efter några minuter var åskfronten över oss, det blev alldeles mörkt ute, regnet vräkte ner och och temperaturen sjönk snabbt. Efter en halvtimma ungefär så blixtrade det vidare österut, så oftast både kommer det och går snabbt här. Det kommer fortfarande en dutt då och då men "Severe Thunderstorm-varningen" är passé för ikväll iaf...

1 kommentar:

Camilla sa...

Hej,

Jag har ju också lite vädernoja :)
Kanske beror det på att svenskar är väldigt bra på att prata om vädret, vad vet jag.
Men visst är det intressant.

Ha en bra dag

Camilla