26 juni 2009

Hetta med svalkande dopp och toppnyhet

Det råder värmebölja här med temperaturer på 34 grader på dagen och, som nu, 28 grader nattetid.
Det kommer meddelanden emellanåt om att man ska vara försiktig i värmen och den höga luftfuktigheten:

"A HEAT ADVISORY MEANS THAT A PERIOD OF HOT TEMPERATURES IS EXPECTED. THE COMBINATION OF HOT TEMPERATURES AND HIGH HUMIDITY WILL COMBINE TO CREATE A SITUATION IN WHICH HEAT ILLNESSES ARE POSSIBLE. DRINK PLENTY OF FLUIDS...STAY IN AN AIR-CONDITIONED ROOM...STAY OUT OF THE SUN...AND CHECK UP ON RELATIVES AND NEIGHBORS."
(Kommentar: kolla upp grannarna behöver man knappast göra här för inga är ute i värmen, man sitter inne och har det gott i luftkonditionerade hus... liksom man jämt är inne i värmen på vintern...)

Om man har möjlighet att ta sig ett svalkande dopp så är det dock riktigt skönt. Idag var vi inbjudna till pool-party, som det kallas, hos våra goda vänner som flyttar hem till Sverige om en vecka. Barnen, alla tre, låg i 2-3 timmar, det var knappt att jag fick hem dem sen.
Efter middagen åkte jag och A till Walmart, som alltid är öppet (24/7), och köpte en pool som är stor nog för hela familjen att svalka sig i. Men först ska bl.a. marken fixas till, men kanske kan vi premiärdoppa oss i helgen, det vore underbart.

Värmeböljan är ingen toppnyhet här längre nu när Michael Jackson har gått bort. Nyhetskanalerna visar nyheten och varvar med intervjuer, analyser, tillbakablickar osv non-stop; det är hur stort som helst! Jag har svårt att fatta det, men hypen kring MJ kanske är att jämföra med Elvis och när han gick bort? Jag kommer iaf ihåg hur cool jag tyckte att han var på 80-talet, han var verkligen stor då med Thriller m.fl. alster.

Nu ska jag sova, det är fotbollsskola imorgon bitti igen och de små fröna var svåra att få i säng ikväll så det blir nog en kämpig morgon igen. Nattinatt!

3 kommentarer:

Camilla sa...

Nu du, har värmen slagit till på allvar här hemma. I norra delen var det t.o.m 29 grader idag. Här nere vid smålandskusten har det varit cirkus 23, men blåst som bara den. Det ska avta på sön, skönt det.
Råkade bränna mig lite idag då jag vakade som en hök över systerdottern när hon låg i plurret som en liten fisk. JAG tyckte att 17 grader var alltför kallt för att hoppa i.
Hoppas ni får ordning på poolen snart så att ni kan svalka er lite.

Ha det gott.
Camilla

BQ sa...

I Dorotea hade vi +29 C idag. Inte dåligt i Lappmarken! Värmen har varat en vecka och ska hålla i sig ytterligare en vecka. Så även vi har "Indiansommar"... räknas Indiana till nö USA? Uttrycket lär komma därifrån fast man menar sensommarvärme långt in på hösten)

Nena in da USandA sa...

Camilla:
Härligt att värmen kommit, äntligen! Nu hoppas jag, lite egoistiskt, att det håller i sig till sista julihalvan då vi kommer hem... :)
Kallt vatten bekommer inte barnen... Igår badade även en badkruka som jag för då var det 30 grader i poolen, rätt ok faktiskt :)

BQ: 29 grader, det var inte dåligt! Känns lite konstigt när det är så varmt däruppe men jag hoppas att du ha tid att njuta nu!