19 juni 2009

Läge att börja sluta, kanske?...

På barnens förskola heter den yngsta klassen "Two's More or Less" och i den antas elever från 22 månaders ålder och uppåt; de får gå vidare till nästa klass först när de är blöjfria.

E har antagits preliminärt till nästa steg till hösten, samma klass som A går i (de har Preschool och Kindergarten i samma klass och går vidare vid sex år fyllda när det dags för skarpt läge i Elementar School). Det skulle vara väldigt praktiskt att kunna lämna dem samtidigt och i samma byggnad.

Kruxet är blöjan. E har varit i det närmaste ointresserad av att sluta men har glimrat till några gånger då han faktiskt sagt till om pottan när det gäller nr 1, eller en gång t.o.m. själv tagit av sig nattblöjan och satt sig på pottan innan han kom ner till frukost. Varje sånt initiativ har förstås belönats med beröm och applåder, till hans stora förtjusning. Vi tränar med kalsonger emellanåt och det händer olyckor men det får man ju räkna med.
Värre är det med nr 2. Vid varje sånt blöjbyte påminner jag om att det vore toppen om han fick pröva på att sitta på pottan och se resultatet... Men nä. Jag får vara nöjd om han kommer och talar om att han behöver ny blöja, för ibland låtsas han som om det regnar när jag erbjuder ett nödvändigt blöjbyte.
Men idag överraskade han mig med att ta fram underlägg, våtservetter och en ny blöja och sedan be om ett byte! Då kände jag att min lille kille nog börjar bli mogen att sluta med blöja, bara han själv också vill.

Men å andra sidan; håller han fast vid blöjan så får vi ju användning av mitt felköp igår. Jag hade i mitt barnkaos lyckats ta träningsblöjor (de för pojkar har "Cars"-motiv och blir kalla när de är blöta, fast det struntar E i...) för 4-5 år, vilket jag upptäckte först när jag fiskade upp en av jätteblöjorna.
Och dessutom förväntas faktiskt de små 3-åringarna på förskolan att sköta sina toalettbestyr helt själva om de är blöjfria och har flyttats upp en klass, vilket ju faktiskt känns sådär.
Fast förväntas de kunna lära sig bl.a. hjärnans beståndsdelar som jag skrev om tidigare så fixar de nog en sån simpel uppgift lätt som en plätt... :)

Inga kommentarer: