17 juni 2009

Historiens oväntade vingslag



Det finns ett stort, nybyggt bostadsområde här som ger mig Edward Hopper-vibbar (am. konstnär) och som passar bra att ta långa barnvagnspromenader i.
Tomterna är relativt små och de fyrkantiga husen står tätt i långa rader. Därför blev jag väldigt förvånad härom dagen när den monotona lunken plötsligt avbröts av en öppen, rund plats inklämd mellan husen.
Det var en väldigt liten park med två parkbänkar och i bortre änden var den avskärmad med ett svart järnstaket. Jag blev förstås nyfiken och gick dit och fick då se att det faktiskt var en över hundrafemtio år gammal begravningsplats som var inramad av järnstaketet, med fyra identifierade och tre oidentifierade gravar; en begravningsplats för några av stadens pionjärer.
Förr i tiden hade man ofta en familjegravplats på sina ägor och jag började fundera på hur det hade sett ut i området innan de byggde de nya husen, var farmen låg, vilka som bodde där och vilka det var som blivit begravda i området.

Vem var James R. Sweeny och varför dog han vid 28 års ålder? Hade han fler barn än George som dog tre år före honom, blott en månad gammal? Vad hände med hans fru efter hans bortgång? Är det hans föräldrar som är begravda där med honom? Om de var pionjärer, var kom de ifrån? Osv...

Ja, upptäckten genererade en del funderingar och jag tycker att det är spännande med historia och hur folk levde förr. Sent nu ikväll har jag blivit sittandes framför datorn, ivrigt sökandes efter person- resp. farmnamn men jag kammade noll. Någonstans måste det finnas nån info och när jag besöker det än så länge oupptäckta stadsbiblioteket så ska jag fråga där och förhoppningsvis få stilla min nyfikenhet något...

2 kommentarer:

Camilla sa...

Vad märkligt med en gravplats mitt inne bland alla villor.
Det går säkert att hitta information om dessa personer. Beror ju förstås på om de finns registrerade någonstans. Tror inte att systemet är lika utbyggt i USA, för här i Sverige finns ju kyrkböcker som man kan gå väldigt långt tillbaka i och forska.
Men visst vore det spännande att få reda på mer om dessa personer. Vill gärna veta mer om du hittar något.

Ha det gott.
Camilla

BQ sa...

GLAD MIDSOMMAR från Sverige!
Vi har n å g o t varmare, men inte över +15 C. Idag har jag saknat att ha E här (även A) för Cirkus Maximum är i stan. Tältet såg ganska stort o fint ut. Tänk att få gå på Cirkus m E igen! Hälsa honom! Jag kan aldrig glömma hans kullerbyttor av glädje i fjol när han ropade "Åhhh, M-a!"