26 november 2008

Godnattsagefunderingar

Barnen får oftast höra en godnattsaga på sängkanten. Härom kvällen var det "Mooseltoe" som stod för underhållningen; den handlar om en älgperfektionist som ordnar allt superbt inför julen, fast hans familj upptäcker på julaftonskvällen att han gjort en fatal miss - han har glömt att köpa (?!) en julgran!!! Kris i kubik. Men bättre brödlös än rådlös - Älgis får hjälp av sina telningar att klistra sin gigantiska bautamustasch runt kroppen och bli dränkt i lampor och kulor mm. Och se där! Stiligare julgran har väl sällan skådats!

Jag till 4-åringen: Vilken fin julgran, va? Vill du ha en sån till jul?
A, ivrigt: Mamma, kan vi döda en älg?!
Jag: Ojdå, döda?
A: Ja, ett sånt där älghuvud...
A, eftertänksamt: ...eller, fast då blir det ju ett skelett...
A, beslutsamt: Nej, jag vill inte ha någon älg!
Jag, tänker: Vilken tur...

Hmm... jag ska nog tipsa Mooseltoe-gänget om Menards förtrollade julskog av plastgranar så att de slipper riskera att det krisar till sig i fortsättningen! För även en älg måste väl bli förtrollad där, åtminstone en stadsälg som Moose?...

1 kommentar:

BQ sa...

Klok flicka! Du tycker precis som M-a...