21 november 2008

När blir det jul egentligen???

När vi åker hem från förskolan brukar vi ta en lite lång- sammare väg hem och kolla in grannskapet lite. De senaste två, tre veckorna har ett hus på vägen fascinerat A och E. De har nämligen full julutstyrsel utanför med renar, jättekrubba och två stora klädda granar bl.a. Måste säga att jag blir nyfiken på om dessa julproffs redan har full utsmyckning inne också och hur det i så fall ser ut...

Idag snöade det och E frågade om det är jul nu. A och E har båda fått varsinn barngran (glitterlila med Tinkerbell-kulor("Tingeling") resp. silverfärgad med Bilar-kulor - gissa vem som valt vad...) som lagts upp högst upp i deras garderober och varje dag är det ett tålamodsprövande vädjande om att få sätta fram granarna... Jag får skylla mig själv som sa ok till köpet men om de tycker att det blir mysigt så är det väl värt det. Sen återstår det att se vilket läger som är ståndaktigast - åker granarna fram i helgen eller får de ligga ostörda på hyllorna tills nästa helg (efter Thanksgiving är det grönt här för att börja dekorera inne och ute, vad jag har förstått)? Ja, den som håller ut får se och då ska jag bjuda på bilder av vårt julpyntande!

2 kommentarer:

BQ sa...

Här i vår lilla stad i norr lyser knappast något enda litet adventsljus ännu. Men kommande fredag exploderar de!! Som på en given signal. Jag har försökt hålla på lördagkväll, för 1:a Advent är ju först på söndag. Men nu orkar jag inte hålla emot längre. Det blir fredag. I vartenda fönster stjärnor och sjuarmade, sedan granar, slingor och diverse utstyrslar med tomtar, bockar och grisar. Det har blivit mer och mer under senare år. Vi säger att Sverige börjar bli amerikaniserat. Vi tar ju efter allt västerifrån!
Aftonbladet brukar ha tävling om de vackrast utsmyckade husen. Ifjol var det ett hus i Åsele som låg i tätposition. Var tvungen åka dit och titta . Det VAR vackert där det låg på älvkanten i sin prydnad. Jag har investerat i några nya vackra vita slingor med 500 ljus och en ny glaspärleprydd bordsstjärna (för att slippa krångla med upphängningsanordningarna. Så i slutet av veckan pryder jag mina TRE hus och 4 lägenheter! (varav 1 är Mammas sedan A:s och A.S.O:s) Måste skotta mig fram i 2 av dom...det har kommit mycket snö i Lappland tror jag.

tjohalia sa...

Jag längtar till första advent då jag får börja pynta i huset.. Min stackars man håller på att ruttna på mig och han påstår att jag inte kan gå in i en affär utan att drabbas av shoppinglusta. Men jag gillar ju julen och fullständigt frossar i nya kulor och fönsterprydnader.. Idag hittade jag nya julgranskulor på Indiska, med blingbling på.. Så fint..Förstår ju mannen också, jag köper nytt varje jul, men jag kan ju inte stoppa mig själv..

Kramar Tiina

Ps.gillar att shoppa skor också..