10 november 2008

Vädrets växlingar

Jag har hört talas om det snabbt skiftande Indianavädret; det kan t.ex vara sol ena stunden och sedan blåsa upp till rejält åskoväder för att sedan bli fint igen strax därpå.

En av de första nätterna här i huset låg jag vaken och tittade på skenet från blixtar i fjärran. Det var ett så kraftigt oväder att det blinkade på som ett trasigt lysrör, dvs non-stop. Vi hade inte hunnit få tv ännu då så det gick inte att bli uppdaterad om vädret (Weather Channel har kontinuerlig lokal uppdatering av vädret vilket är väldigt bra när det är så lynnigt emellanåt) så jag visste inte om ovädret var på väg mot oss och om man måste ta sig ner från övervåningen i så fall, det var lite läskigt. Till slut tröttnade jag och somnade i alla fall.

Två riktiga åskoväder hade vi här i augusti; den första gången var jag ensam hemma med barnen och det brakade loss precis ovanför oss så man fick gåshud. Den andra gången var på helgen och ovädret kom så snabbt och det blåste så kraftigt att regnet var horisontellt och stoppskylten utanför huset vred sig och vajade så mycket att vi trodde att den skulle lossna. Det blev översvämmat på nolltid; på bilden, efter att ovädret dragit förbi, finns en gatukorsning under vattnet och ca fem meter av vår tomt upp från gatan är under vatten. Det försvann på några timmar men allt gulbrunt slam (=jord från granntomter) samlades nedanför vår garageuppfart (vi bor på en hörntomt, längst ut i en återvändsgränd och det lutar nedåt gatan) så vi hade ett styvt jobb sen att sopa allt stoft när det torkat upp...

På vintern finns visst s.k. "blizzards", kraftiga snöstormar tror jag, vi får se. Första fredagen varje månad vid lunchtid testas det öronbedövande tornadolarmet - ingen risk att man inte skulle vakna av det... Vi bor i den s.k. tornadoallén; varma vindar från södern krockar med de kalla luftströmmarna från norr. Det är inte tornadosäsong ännu men kanske får vi framöver känna på hur det känns att krypa ned i källaren och ta skydd. Hmm, bäst att städa bort alla spindlar och ställa ner tältsängarna där så att det kan bli uthärdligt om man tvingas ner där mitt i natten...

Nu har vädret slagit om igen och den nära 25-gradiga sommarvärmen har i helgen bytts ut till mera normala ca 5C. Just nu på måndag fm har vi 3,5 grader, brrr... Jag blev förkyld precis när det slog om, passar ju bra. Det ska bli varmare i veckan men nätterna och morgnarna är kalla så det är lite bökigt att veta hur man ska klä barnen när de ska till förskolan. Idag är barnen hemma; en sover och två kollar in Pocahontas på Disney Channel och jag har smitit till datorn. A ska på playdate hos en svensk kompis i em så jag får ta och hitta på nåt kul för E också. Kanske en film till så att jag får pillra lite till med datorn... :D
Nädå, skojade bara...

2 kommentarer:

BQ sa...

MYCKET INTRESSANT! Så nu vet du vad "tornadoallén" är...Det är sånt som händer när motpoler möts: varmt från Mexikanska Golfen och kallt från Arktis ner över Canada. Hoppas ni slipper en tornado rakt över er! De har en begränsad bredd, men är ruskigt farliga.

BQ sa...

PS "Playdate" - det var nytt uttryck för mig! Va´kul! Säger ju precis vad det är - och så spännande det låter...Lycka till A&E med era playdater! Är ju skönt med föräldrapaus ibland också.