27 november 2008

Midnight Madness!


Ikväll är det helgdagsafton eftersom det är en röd dag imorgon: Thanksgiving Day. Det är en otroligt stor helg här då många samlar släkten och äter kalkon med fyllning, potatismos, sås och pumpkinpie (pumpapaj - smakar lite som pepparkaksdeg faktiskt) m.m. Många är lediga tor-fre och reser just nu kors och tvärs över detta enorma land för att återförenas med sina nära och kära.
Men säg den avkoppling som varar - eftersom maten ofta är väldigt fet så är det ju en bra idé att bränna lite kalorier och ett populärt sätt är enligt hörsägen att shoppa, gärna mitt i natten. Så fort klockan slagit midnatt är helgfriden över och det är fritt fram att dämpa shoppingabstinensen och då slå två flugor i en smäll: bränn fett med kalorier och gör grymma kap!
Walmart, som är öppet dygnet runt, släpper loss årets värsta rea klockan 5 på morgonen. (Undrar hur det funkar förresten; får man handla som vanligt före 5 och fylla vagnen med blivande fynd och sen vänta in tidpunkten och få reapriset i kassan? Eller står de och håller på grejorna för att sen skjutsa ut dem på lastpallar på klockslaget? Jag lär inte få svar på det själv eftersom jag 1) förhoppningsvis ligger och sover då, eller 2) sätter på datorn för ev fynd via nätet (why not?), eller 3) så är det något barn som bestämmer nåt annat (visst är det tråkigt om man kan förutse allt?)).

Jag var lite sugen på att dokumentera hur det är att shoppa på natten på vår närbelägna Outlet, ända tills en expedit berättade att det förra året tog två timmar att ta sig av från motorvägen och komma fram till parkeringen ett stenkast därifrån.
Sen har jag hört att folk nästan bryter sig in i affärerna (stackars den anställda som måste öppna portarna när folkmassan trycker på; jag såg ett exempel på TV och det var en ketchupeffekt som hette duga) och rusar fram till det de har spanat in och sen går loss på varandra, det kan uppstå riktiga handgemäng.
Men som sagt, det är nog en massa kalorier som ryker under så fysiska shoppingrundor och eftersom jag inte har tid att träna för närvarande så kanske jag också ska ta och slå två flugor i en smäll . För visst måste väl även ett Internetshoppingpass generera lite högre puls?...

1 kommentar:

Sara Mårtensson sa...

Hahah.. det låter som på film!! Man tror ju inte att det ska vara så galet som det verkar att slåss om en grej på ett varuhus.. att shoppa dygnet runt..
Men kul har de säkert :-)

Hoppas du får en trevlig helg!

Kram Sara