06 november 2008

På besök i Menards förtrollade julskog...

Ännu en dag med ca 24 grader och strålande sol, mao T-shirtväder! A var i förskolan, T på jobbet och vi övriga hade en dag att sysselsätta oss extra länge på då A skulle hem till en kompis efter skoldagens slut (kl 15). Jag har massor kvar att fixa (gardiner, sortera, greja iordning tavlor o hänga upp dem, att inhandla saker som fattas mm) men det kräver att man inte har en självutnämnd assistent i hasorna.

Vi åkte istället och lunchade på ett nytt ställe, Bob Evans, det var trevligt. E har blivit ett riktigt uteätarproffs och skötte sig fint (till skillnad mot i början); han vet vad som gäller och hur man använder den vanligt förekommande barnmenyn med pyssel o kritor (väldigt barnvänliga restauranger här f.ö., man känner sig välkommen nästan överallt). Maten var god och E:s portion alltför stor så efteråt bad jag att få en doggy bag (eller lite finare "box"). Kanonbra, skulle jag aldrig vilja be om hemma i Sverige, om det ens finns?

Ett besök på Menards hanns också med; det är ett gigantiskt byggvaruhus som påminner om tex Bauhaus hemma. Där inhandlades några Lavalampor bla och sen begav vi oss mot
Menards Enchanted Forest som tronade bakom hyllkilometrarna med juldekorationer... (Kolla in jättefigurerna på balkongen! De ska man pynta trädgården med och jag har redan sett ett hus här som är fullutrustat.)
Belysningen var nedtonad och de blinkande, stämningsfulla julbelysningarna kom i sin fulla rätt... Det var såpass att jag tog en guldbestänkt enmetersgran med vita ljus, guldvita julstjärnor och gyllene dekorationer till mitt hjärta ända tills vi kom ut i den vanliga, onådiga belysningen - då öppnades mina ögon och våra vägar skildes för gott... Men den lika stora granen med snöflingor och fiberoptik i skiftande färger passerade nålsögat; den ligger å andra sidan nerpackad i en kartong så jag/vi kanske får en chock när den öppnas, hehe...

Vad sägs annars om lite lysande renar, vissa kan röra sig också. Eller en belyst scen från ett välkänt stall i Betlehem? Kul att det finns lite att välja på!

E var fascinerad av allt han såg och var engagerad hela tiden, om än något förundrad emellanåt.







Detta enorma utbud har jag sett på flera andra håll och undrat hur det kan finnas kundunderlag för allt, även om vissa ställen redan har satt ner priset 50% från början.
Häromdagen fick jag kanske en förklaring; det sades att folk här slänger allt efter jul och sen köper nytt året därpå. Kan det verkligen stämma? Jag är faktiskt skeptisk men så kanske det är i dagens konsumtionssamhälle?
Hursomhelst, kul var vår shoppingrunda men det kändes konstigt när vi kom ut kortärmade i sommarvärmen igen med vår gran och andra attiraljer... :)

4 kommentarer:

Sara Mårtensson sa...

Hej!

Tack för din kommentar inne hos mig :-) Kan tänka mig att det känns konstigt med julsaker när det är sommar. Men vad skönt det måste vara med värmen!
Det var faktiskt stängt på Santa Park i Rovaniemi så vi fick aldrig ens se stället utan besökte istället polcirkeln där det fanns en Tomte som vi inte träffade och en massa, massa dyra souvenirer. Blev inte så imponerad men det var kul att ha varit dit!
Men nog tyckte du väl att det var en vacker resa hela vägen upp till Vardö?

Kram Sara

BQ sa...

Santa Park var ingen förlust...
Ja, Nordkalotten och Varangerhalvön är helt otroligt vackert! Jag stannade där längre än jag tänkt. Mötte Varangerfjordens alla flygande sommargäster och bilade i midnattssolen ända till gamla Hamningberg, kom till Båtsfjords kommun men där tog vägen slut...

Sara Mårtensson sa...

Hej!

Skulle till BQ och skriva till henne men hamnade här.. tror jag förstår hur..

Förlåt..

Trevlig blogg hade du i alla fall :-)

Kram Sara

m family goes västerut sa...

Hej!
Oj, nu blir jag stressad, redan julgran alltså!!! Ser fram emot nästa helg!