04 november 2008

Fläktelände...


En sak som verkar vara annorlunda här mot hemma generellt är vad man prioriterar i köket, efter den livsstil man har.

Vad jag förstår så äter folk här väldigt mycket ute och det finns oräkneliga restauranger trots att det bor ca 40000 personer här. Det är mycket hämtmat, ofta via Drive Thru's. Bekvämt och toppen om man har tre barn i bilen och inte råkar ha matinspiration någon lunch och drar till Pizza Hut (har hänt max tre gånger). Men, jag hade uppskattat ett kök mer designat för matlagning och framför allt med en bra fläkt!

Vi bor i ett nybyggt hus med bra standard, men fläkten är under all kritik... Just nu luktar hela huset av IKEAs köttbullar som jag stekte till barnens matlådor till förskolan imorgon. På bilden syns en spis och ovanför den en micro. Integrerad på undersidan av micron (som är hälften så djup som spisen, dvs de yttersta plattorna som stekpannor får plats på är utanför microns räckvidd) sitter en sk fläkt som kanske är 1cm hög på sin höjd. Det finns tre lika usla fläktlägen men den låter som en flygplansmotor - mycket väsen för ingenting alltså. Det påminner mig om gamla lägenheter jag bott i där matosutdraget bestod i en liten ventil högst upp vid taket. Gissar att den metoden var effektivare för här är det som att oset duckar när det stöter i micron och sen böjer av utåt rummet.

Men det är synd att klaga, det finns hus som inte har någon fläkt alls och framförallt finns det hus som inte har IKEAs smarriga köttbullar på menyn! :) Bon appetit, kids!

1 kommentar:

BQ sa...

Du skriver målande. Kul! Tack för all USA-info.